Video player inladen ...

CO2-uitstoot van auto’s opnieuw gestegen in België: "Niet moeilijk als we benzinewagens in plaats van diesel kiezen"

De gemiddelde CO2-uitstoot van auto’s is in Europa voor het tweede jaar op rij gestegen. In ons land gaat het zelfs om een stijging van 3,4 procent en daarmee behalen we de op één na slechtste score. "Niet moeilijk, we kiezen massaal voor benzinewagens in plaats van diesel", zegt docent autotechnologie Mark Pecqueur van de Thomas More Hogeschool. "Maar een wagen op benzine stoot tot 20 procent meer CO2 uit dan een diesel."  

Na een jarenlange daling is de gemiddelde CO2-uitstoot van een personenwagen in Europa vorig jaar gestegen. En dat voor het tweede jaar op rij. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau JATO, dat de gegevens van de autosector wereldwijd verzamelt en analyseert. Zo stootte een personenwagen in 2018 gemiddeld 120,5 gram CO2 per kilometer uit. Dat is 2,4 gram meer dan in 2017 en het hoogste cijfer in vier jaar.

En ook in België is de CO2-uitstoot van personenwagens gestegen. Ons land is zelfs de op één na grootste stijger in Europa. Enkel het Verenigd Koninkrijk doet nog slechter. In vergelijking met vorig jaar is er 4 gram CO2 per kilometer bij gekomen, een stijging van 3,4 procent. De uitstoot van een personenwagen in ons land zit wel nog altijd nipt onder het Europese gemiddelde.

Diesel of benzine?

Een van de belangrijkste oorzaken van die stijging zijn de benzinewagens. In veel Europese landen kiezen mensen de laatste jaren voor auto’s op benzine in plaats van diesel. En hoewel benzinewagens minder fijn stof uitstoten, en dus beter zijn voor het milieu, stoten ze tegelijk wel meer CO2 uit dan een dieselauto. En dat is minder goed voor het klimaat.

In België gingen we van 46 procent dieselauto's in 2017 naar 35 procent in 2018. Het percentage benzinewagens daarentegen steeg van 48 naar 58 procent.

Als we in de toekomst naar een nuluitstoot willen, dan zijn elektrische auto's en waterstof de enige juiste oplossingen

Mark Pecqueur, docent autotechnologie Thomas More Hogeschool

Diesel beter voor het klimaat, benzine voor het milieu. Welke brandstof kunnen we dan het beste kiezen? "Een betere keuze zijn auto’s op aardgas en hybride auto’s", zegt Mark Pecqueur, docent autotechnologie van de Thomas More Hogeschool. "Als we in de toekomst naar zero-emissie willen, dan zijn elektrische auto’s en auto’s op waterstof de enige juiste oplossingen. Het probleem is dat de overheid heel sterk naar de nabije toekomst kijkt, naar het komende jaar, maar er is geen visie voor de verdere toekomst. De cijfers uit dit rapport moeten ons wakker schudden."

Net als in België is ook in de meeste andere Europese landen de CO2-uitstoot van personenwagens gestegen. Enkel in Noorwegen, Nederland en Finland stoot een auto dit jaar minder CO2 uit dan vorig jaar. "Noorwegen is een van de landen die massaal subsidies geven aan elektrische auto’s. Zonder subsidies zijn elektrische auto’s nog steeds te duur in vergelijking met klassieke auto’s", zegt Pecqueur. "Ook Nederland zet in op elektrische auto's en zelfs auto's op waterstof."

Dat verschil wordt nog duidelijker als we de cijfers erbij halen. In Noorwegen is 57 procent van de auto's elektrisch of hybride (een combinatie van elektriciteit met benzine of diesel). In Nederland zit het cijfer op 11 procent, terwijl ons land slechts 5,19 procent haalt.

Ook de populaire SUV's zijn boosdoener

Een andere belangrijke reden voor de stijging van de uitstoot van auto's zijn de zogenoemde SUV's. Die jeepachtige auto's zijn groter en zwaarder en verbruiken dus meer brandstof en stoten meer CO2 uit. "SUV’s zijn populair, want ze geven een vals gevoel van veiligheid", zegt Pecqueur. "Maar zeker in de bochten zijn ze niet zo stabiel als een lage auto."

Volgens de gegevens van JATO zijn er vorig jaar maar liefst 16 nieuwe modellen van SUV’s op de markt gekomen. Van het aantal nieuwe auto’s die vorig jaar zijn ingeschreven in Europa was 35 procent een SUV. Kleinere, stedelijke auto’s die minder uitstoten zijn met anderhalve procent gedaald. 

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen ...