Video player inladen ...

"Instaverliefd", eerste Vlaamse fictiereeks op Instagram, vanaf vandaag online

Vier jongeren gaan op zoek naar liefde, via een datingspel op Instagram. Dat is het uitgangspunt van "Instaverliefd", de eerste Vlaamse fictiereeks die vanaf vandaag exclusief op Instagram is te zien. Zes weken lang wordt elke dag een nieuwe aflevering aangeboden via de Instagram Stories van @instaverliefd. De reeks is een project van productiehuis Eyeworks, samen met Eén, MNM en Kom op tegen Kanker, want in de verhaallijnen wordt jongeren afgeraden om met roken te beginnen.

Nora, Floor, Louis en Lars zijn het beu dat niemand hen ziet staan. Daarom bedenken ze een datingspel. De regels zijn simpel: zoveel mogelijk dates fiksen in zo weinig mogelijk tijd. Wij kunnen meekijken hoe ze die emotionale avonturen vastleggen, en dan plus- of minpunten scoren, op hun Instagram Stories, op @instaverliefd.

Vandaag ging de eerste aflevering van dik anderhalve minuut online, bovenaan in de video te zien. Louis wil een eerste date regelen met een oproep in de MNM-studio. Daar raakt hij iets te enthousiast in de ban van presentatrice Julie Van den Steen. Die setting is niet toevallig: "Instaverliefd" werd geproduceerd in samenwerking met MNM en Eén.

Uniek in Europa

"Instaverliefd" is wegens de inhoud en luchtige toon helemaal gericht op tieners. Dat zie je ook in de cast. De hoofdrollen zijn voor Ketnet-gezichten Sarah Mouhamou, Naomi Janssens en Thijs Antonneau, en voor influencer Rayan Aghassaiy die op zijn YouTubekanaal "Unagize" meer dan 325.000 volgers heeft.

De reeks werd bedacht, geschreven en geregisseerd door Senne Dehandschutter en Brecht De Groot. Het is wel degelijk fictie, maar wegens het medium waar het wordt aangeboden staat "Instaverliefd" heel dicht bij de leefwereld van jongeren. "Doordat de reeks enkel te zien is op Instagram, hebben we een primeur in Europa te pakken", zegt Eyeworks-producent Peter Bouckaert. "Daarnaast werd de hele reeks opgenomen met een smartphone. Het 'selfie'-perspectief is echt geïntegreerd in de reeks."

 

Tabakslet

Het verhaal werd mee geconcipieerd door Kom op tegen Kanker en probeert roken minder cool te maken. Zo krijgt wie rookt tijdens het datingspel minpunten en delen de acteurs ook inzichten over de schadelijke effecten van roken.

Jongeren op een toffe manier weerbaarder maken tegen die eerste sigaret: die boodschap wordt in "Instaverliefd" zeer spontaan overgebracht

Marina Van den Nouweland - Kom op tegen Kanker

Marina Van den Nouweland van Kom op tegen Kanker: "Jongeren starten nog te vaak met roken omwille van hun vrienden, door sociale invloed. Samen willen we jongeren op een toffe manier weerbaarder maken tegen die eerste sigaret. Die boodschap wordt in "Instaverliefd" zeer spontaan overgebracht."

Ook Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, schaart zich daarom achter de reeks: "Samen met Kom op tegen Kanker willen we jongeren helpen om de sigaret te bannen. Daarom investeren we in deze innovatieve reeks op Instagram."

(lees verder onder de "Tabakslet"-trailer van "Instaverliefd")

Video player inladen ...

Fictie op sociale media

De humor van "Instaverliefd" is behoorlijk kolderiek en de afleveringen zijn heel kort, nooit langer dan twee minuten. Elke week worden vijf nieuwe Stories aangeboden, op zondag worden alle fragmenten gebundeld tot één lange video op Instagram TV. Maandag is een rustdag: dan posten de vier hoofdrolspelers, moe van al dat daten, enkel een foto.

De reeks is dus vooral vernieuwend wegens het medium waarop het wordt aangeboden. In het buitenland zijn al eerder reeksen gemaakt, exclusief voor sociale media. De Britse krimi "Shield 5" was het allereerste Instagram-feuilleton in 2016. Vorig jaar waren op Instagram ook het Amerikaanse "Grown" en het Australische "The out there" te zien, "Ontspoord" was een thriller die de NS (de Nederlandse Spoorwegen) via WhatsApp verspreidde.

Maar "Instaverliefd" is de eerste Europese reeks die helemaal in het 'selfie'-perspectief werd gedraaid. Omdat de reeks pas in oktober werd opgestart en nu al online wordt aangeboden, zou dat lokale producenten wel eens kunnen inspireren om op korte termijn nieuwe fictie op sociale media te realiseren. Spannende tijden dus in het Vlaamse filmland.

"Instaverliefd" is vanaf vandaag te bekijken op Instagram-account @instaverliefd.

Bekijk hieronder de reportage van ons jeugdjournaal "Karrewiet":

Video player inladen ...