Stad Gent gaat volop voor omstreden elektrische fietskar stint

De stad Gent zal de elektrische fietskar "stint" inzetten voor het vervoer van wasgoed. De goederen worden dan op een duurzame manier naar een van de elf dienstencentra in de buurt gevoerd. Omdat het gaat om een duurzaam vervoersmiddel zonder CO2-uitstoot, kan de stad rekenen op een subsidie van de Provincie Oost-Vlaanderen. Toch is er heel wat heisa rond de kar.

De elektrische fietskar "stint" rijdt binnenkort door de straten van Gent. De stad zet de kar in voor het vervoer van wasgoed van OCMW-cliënten. Medewerkers van het Dienstenbedrijf Sociale Economie (DBSE) van de Stad Gent en het OCMW Gent zullen de kar besturen. Op die manier kunnen goederen duurzaam worden vervoerd. "Met dit elektrische vervoersmiddel gaan we niet enkel was vervoeren, maar ook voedseloverschotten van Foodsavers", vertelt schepen van Sociaal Beleid, Rudy Coddens (SP.A). "Op die manier laten we de kar zo weinig mogelijk leeg rijden en gebruiken we het voertuig optimaal."

Heisa

Met alle acties rond het klimaat, is de zoektocht naar duurzame alternatieven zeker welkom. Toch doet de stint enkele alarmbelletjes afgaan. In september 2018 gebeurde in Nederland nog een ongeval met een trein, waarbij vier kinderen om het leven kwamen. De elektrische bolderkar zou niet hebben geremd toen hij op de spoorwegovergang afreed.

"Het is een gebruiksvriendelijke en veilige manier voor snelle verplaatsingen", beklemtoont Coddens. Er wordt gewerkt met instructeurs om de chauffeurs goed op te leiden. Abdel is zo'n instructeur en stelt dat de stint toch een veilige manier van vervoeren is: "Er werden speciale aanpassingen gedaan aan de kar", zegt Abdel. "Zo is er een rode knop die het hele systeem van de kar meteen doet stoppen in noodgevallen. Je weet niet op welke manier de chauffeur in Nederland gereden heeft. Wij zorgen ervoor dat onze chauffeurs ervaring hebben en voldoende oefenen voor ze de baan op gaan."

Subsidie

De stint is een duur systeem. In totaal kost de fietskar 20.000 euro. Door middel van een subsidie van 20.000 euro van de Provincie Oost-Vlaanderen, kan de stint bij wijze van proefproject gedurende twee jaar geleased worden. Bij een positieve evaluatie kunnen de opleiding en dienstverlening uitgebreid worden. Na de proefperiode kan de stad Gent de kar overkopen.