Piloot van neergestorte Ethiopische Boeing "zou extra training in simulator niet hebben gekregen"

Volgens collega's van de piloot van de Ethiopische Boeing die onlangs is neergestort, had die man de voorziene extra opleiding in een vluchtsimulator nog niet gekregen. Dat zou pas eind deze maand hebben moeten gebeuren. Boeing reageert vooralsnog niet op de uitspraken.

Het gaat vooralsnog om een getuigenis van een andere piloot van Ethiopian Airlines aan het persagentschap Reuters. Die man wil anoniem blijven, maar spreekt eerdere beweringen van Ethiopian Airlines tegen.

Volgens die piloot had de gezagvoerder van het vliegtuig dat op 10 maart in Ethiopië is neergestort, eind deze maand moeten starten met een extra opleiding in een nieuwe vluchtsimulator. Die opleiding zou vooral draaien rond het geautomatiseerde MCAS-systeem. Dat zou verkeerde informatie doorgegeven hebben waardoor de 737 MAX met de neus naar beneden zou gedoken zijn.

Een aantal piloten in de Verenigde Staten hadden dat soort problemen gemeld en mogelijk is dat ook de oorzaak van de crash van een Boeing 737 MAX van Lion Air in Indonesië in oktober vorig jaar.

Boeing heeft daarop dat systeem een update van de software gegeven en piloten zouden in de simulator extra geoefend worden om dat probleem op te vangen, maar dat zou met de Ethiopische kapitein niet gebeurd zijn.

"Onverantwoordelijke uitlatingen"

Boeing heeft nog niet gereageerd op de beweringen van de Ethiopische piloot, maar Ethiopian Airlines wel. De maatschappij is woedend en vraagt iedereen om "zich te onthouden van dat soort onverantwoordelijke, incorrecte en misleidende uitspraken". Eerder had Ethiopian Airlines beweerd dat de twee piloten van de neergestorte Boeing wel die extra opleiding hadden gekregen die was aanbevolen door Boeing en de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA).

Het zal dus welles-nietes blijven zolang het onderzoek naar de ramp loopt. Wel zijn intussen wereldwijd alle toestellen van het type B-737 MAX 8 en 9 aan de ketting gelegd, ook in de Verenigde Staten.

Wereldwijd lijkt er ook een tekort te zijn aan de bewuste simulatoren waarin de piloten kunnen oefenen op dat vliegtuig. Volgens de pilotenbond van de Amerikaanse maatschappij Southwest Airlines -de grootste afnemer van 737 MAX- zou die maatschappij de simulatoren pas in oktober van dit jaar kunnen krijgen. Wel heeft de broer van de gezagvoerder van het Ethiopische toestel gezegd dat de man in Miami onlangs een opleiding had gekregen, maar welke wist hij niet meer.

Bij het ongeluk met de 737 MAX van Ethiopian zijn 157 inzittenden omgekomen.