Archiefbeeld ter illustratie.

Primeur voor GO!-scholen: leerkrachten en leerlingen krijgen binnenkort hulp van artificiële intelligentie 

De eerste leerkrachten van het Vlaamse Gemeenschapsonderwijs (GO!) zullen vanaf volgend jaar in hun klassen en lessen kunnen gebruikmaken van artificiële intelligentie (AI). Het GO! heeft daarvoor een contract afgesloten met de Britse start-up Century Tech. Voor het eerst wordt AI op zo'n grote schaal ingevoerd in een onderwijsnet.

"Differentiëren", leerstof aanbieden op maat van elke leerling: elke leerkracht weet dat dat het grote ideaal is, maar makkelijk is dat in geen geval. Maar slimme, zelflerende technologie, ook wel bekend als AI, zou daarbij wel eens kunnen helpen. Dat denkt het jonge Britse bedrijf Century Tech en dat heeft nu ook het GO! daarvan kunnen overtuigen.

Century Tech mag de komende vijf jaar zijn AI-technologie binnenbrengen via het digitale leersysteem "IXZO" in de zowat 430 basisscholen en ruim 230 secundaire scholen van het GO!. De eerste 30 scholen starten al in september met het project, nadien wordt het systeem in de komende vijf jaar langzaam maar zeker naar de rest van de GO!-scholen uitgerold. 

Raymonda Verdijck, topvrouw van het GO!, en Priya Lakhani OBE, de oprichter van Century Tech. Century Tech

Hoezo AI?

Concreet zullen leerlingen via de software stukjes leerstof - "microlessen", zoals Century Tech het noemt - kunnen oefenen en testen. De artificiële intelligentie zit hem in het feit dat de technologie zichzelf aanleert waarin de leerling goed en minder goed is en hoe die zich in de oefeningen gedraagt, legt Alex Blackburn van Century Tech uit. 

Het programma past zich voortdurend aan om de ondersteuning of uitdaging te bieden die elke leerling nodig heeft

Alex Blackburn van Century Tech

"Het programma past zich voortdurend aan om de ondersteuning of uitdaging te bieden die elke leerling nodig heeft. Leerkrachten kunnen dat live zien en kunnen dan ook gericht ingrijpen."

Frederik Cornillie, die vanuit de onderzoeksgroep ITEC aan de KU Leuven en imec het onderzoeksprogramma imec Smart Education mee vormgeeft, is best onder de indruk van de aankondiging. "Platformen en digitale leersystemen zoals Bingel of Smartschool zijn wel al volop ingeburgerd in scholen. Ook daarin kunnen leerkrachten oefeningen klaarzetten. Maar veel artificiële intelligentie zit daar niet achter." Cornillie zegt ook nog geen weet te hebben van zo'n brede uitrol van zo'n systeem met AI in een onderwijsnet. 

Vaarwel leerkracht?

Voor wie het zich stilaan begon af te vragen: het is niet de bedoeling dat de technologie leerkrachten vervangt, zo benadrukken zowel het GO! als Century Tech. Het programma moet voor de leerkracht een extra hulp zijn in de al drukke klasomgeving waarin elke leerling zijn eigen noden heeft.

"Onderwijs op maat van elke leerling vergt een enorme inspanning voor schoolteams, die vandaag al enorm veel werkdruk ervaren", zegt Raymonda Verdijck, afgevaardigd bestuurder van het GO!. "Een krachtige digitale tool kan beide doelstellingen met elkaar verzoenen: het maakt gepersonaliseerd samen leren mogelijk, en verlaagt tegelijkertijd de planlast voor leraren.”

We moeten inzetten op hoe technologie de mens kan versterken. Ik geloof niet in technologie die het volledig van ons overneemt

Frederik Cornillie, onderzoeker aan ITEC (KU Leuven) en gespecialiseerd in onderwijstechnologie

En dat is iets waar ook Cornillie op hamert. "AI is maar één component in het onderwijs van de toekomst. Maar het kan de werkdruk van leerkrachten wel verlichten. Leerkrachten zullen door zulke systemen ook meer tijd krijgen om te werken aan complexere vaardigheden." 

Dat AI ooit gebruikt zal worden om leerkrachten te vervangen of om lerarentekorten op te vangen, gelooft Cornillie niet. "We moeten inzetten op hoe technologie de mens kan versterken. Ik geloof niet in technologie die het volledig van ons overneemt."