Luchtruim deze nacht opnieuw gesloten (ondanks gedeeltelijk sociaal akkoord bij skeyes)

Het luchtruim in ons land zal komende nacht opnieuw gesloten zijn, dit tussen 1.30 uur en 4.30 uur. Dat bevestigt skeyes. Eerder vandaag sloot de directie van de luchtverkeersleider een sociaal akkoord met de socialistische vakbond. De christelijke en de liberale bond verwerpen dat akkoord. Ook maandag zal het luchtverkeer hierdoor mogelijk opnieuw verstoord zijn.

Komende nacht kunnen geen vliegtuigen opstijgen of landen in ons land, dit tussen 1.30 uur en 4.30 uur. Dat bevestigt woordvoerder Dominique Dehaene van luchtverkeersleider skeyes vanavond. De reden is (alweer) een tekort aan luchtverkeersleiders in het luchtverkeersleidingscentrum Canac. "Mensen hebben zich ziek gemeld", aldus Dehaene.

Als gevolg van de sluiting zijn op Brussels Airport alvast 3 cargovluchten van DHL geschrapt. Passagiersvluchten zijn er niet tussen 1.30 uur en 4.30 uur, zegt een woordvoerder van de luchthaven.

Sociale onrust

De situatie is wederom een gevolg van de sociale onrust bij skeyes die al lang aansleept. De directie legde maandag een protocol van akkoord op tafel met een reeks maatregelen die volgens hen de werkdruk bij de luchtverkeersleider naar beneden zou moeten halen.

De voorbije dagen lieten de christelijke vakbond ACV en de liberale vakbond VSOA al weten dat de voorstellen die nu op tafel liggen niet voldoende zijn voor hen. De directie hoopte met hun voorstel de vakbonden te kunnen overtuigen om de acties te stoppen.

Maar zo laat de christelijke bond nu weten, vanaf maandag komen er opnieuw acties, dat zegt Kurt Callaerts van ACV:

"Het voorstel tot cooldown of bemiddelaar werd door de directie afgeschoten. Skeyes heeft zijn akkoord en houdt geen rekening met de meerderheid van haar personeel en personeelsvertegenwoordigers. Dit is dan sociale dialoog waarbij je mag onderhandelen met de handen op de rug. De onmenselijke uurroosters blijven aanhouden ..."

Wij gaan niet akkoord met het voorstel van de directie, vanaf maandag nieuwe acties.

Kurt Callaerts, ACV

Het is trouwens niet de eerste keer dat de directie een sociaal akkoord sluit met de steun van één vakbond. In 2016 deed het dat ook al. Ook toen steunde alleen de socialistische vakbond het akkoord.

Wat staat er in het akkoord?

De directie heeft een aantal voorstellen gedaan rond loopbaanonderbreking, premies voor nacht - en weekendwerk en de aanwervingspolitiek.

De luchtverkeersleiders willen vooral de werkdruk zien dalen zeggen ze. Vaak moeten ze 11 tot 12 dagen na elkaar werken en dat zorgt voor vermoeidheid en stress zeggen de bonden. Er zijn ook een aantal langdurig zieken waardoor de druk op wie wel nog werkt is toegenomen.

De directie van haar kant laat weten dat ze de voorbije jaren fors geïnvesteerd hebben in technologie en personeel en dat er nu opnieuw nieuwe personeelsleden zullen aangeworven worden. Maar het effect daarvan is niet meteen voelbaar op de werkvloer omdat de nieuwe luchtverkeersleiders eerst een intense opleiding moeten doorlopen die al snel meer dan 2 jaar duurt.

Verstoord luchtverkeer

Vandaag, 22 maart, waren er geen acties van de luchtverkeersleiders uit respect voor de herdenkingen die er waren in ons land voor de slachtoffers van de aanslagen van 22 maart 2016. Ook dit weekend zullen er geen acties volgen maar vanaf maandag moeten we opnieuw rekening houden met verstoord luchtverkeer laat de christelijke vakbond weten.

In totaal werd het luchtverkeer al 9 dagen verstoord dit jaar, de voorbije dagen zorgden de acties van de luchtverkeersleiders voor geannuleerde vluchten op de luchthaven van Zaventem en vertragingen die meer dan 2 uur duurden. Ook de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Oostende en Luik werden getroffen. Daar werden de activiteiten zelfs soms volledig of gedeeltelijk stilgelegd, met sluiting van de luchthaven of vertragingen tot 7 uur als gevolg.    

Luchtvaartmaatschappijen zoals Brussels Airlines riepen gisteren nog op tot dialoog. De acties bij de luchtverkeersleiding kosten de maatschappijen handenvol geld en zorgen ook voor een logistieke nachtmerrie. 

Wat de directie de komende dagen zal doen om de andere bonden te overtuigen om hun acties niet verder te zetten valt af te wachten.