AP2011

Garuda Indonesia schrapt bestelling van 50 B-737 MAX-vliegtuigen bij Boeing

Volgens de Indonesische luchtvaartmaatschappij hebben haar klanten geen vertrouwen meer in de nieuwe 737 MAX. De voorbije vijf maanden zijn twee toestellen van dat type neergestort, onlangs een in Ethiopië en in oktober een in Indonesië.

"We hebben een brief gestuurd naar Boeing met de vraag om de bestelling te annuleren. De reden is dat de passagiers van Garuda niet langer vertrouwen hebben in het vliegtuig", zo kondigde Ikhsan Rosan, de woordvoerder van Garuda Indonesia, de beslissing aan. Boeing heeft nog niet gereageerd op het nieuws.

Garuda is de eerste luchtvaartmaatschappij die bij Boeing een bestelling voor het type 737 MAX 8 annuleert. Het bedrijf had 50 toestellen van dat type besteld bij Boeing, goed voor bijna vijf miljard dollar. Een ervan is al geleverd. Garuda zou ook dat toestel willen teruggeven aan Boeing. Garuda is voor 60 procent in handen van de overheid en is samen met haar dochterbedrijven nog altijd de grootste luchtvaartgroep in Indonesië.

De beslissing is een zware klap voor Boeing en wellicht zullen ook andere maatschappijen volgen. In december had Lion Air, een andere Indonesische maatschappij, al gezegd een annulatie voor die toestellen bij Boeing te overwegen, maar een beslissing is er nog niet genomen. In oktober vorig jaar is een 737 MAX 8 van Lion Air kort na het opstijgen in de hoofdstad Jakarta neergestort in zee. Daarbij zijn 189 mensen omgekomen. Dat toestel was van hetzelfde type als dat van Ethiopian Airlines dat begin deze maand is neergestort.

737 MAX moest bestseller worden voor Boeing

De B-737 MAX is in feite al een bestseller voor de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Het is pas enkele jaren op de markt en er zijn al honderden van geleverd, vooral aan Amerikaanse en Chinese maatschappijen. Het toestel is een moderne variant van de B-737 die voor het eerst verkocht werd eind de jaren 60. Die 737 is het best verkochte vliegtuig ooit en goed voor een derde van de omzet van Boeing.

De twee ongelukken met dat toestel op nog geen half jaar tijd dreigen echter om een streep te trekken onder dat succes. Zowat alle landen houden die vliegtuigen nu voorlopig aan de grond tot er duidelijkheid is over waarom die twee toestellen zijn neergestort. Mogelijk is dat geen probleem van het vliegtuig zelf, maar van een geautomatiseerd systeem dat verkeerde informatie aan de boordcomputer of piloten zou geven, maar dat moet nog worden uitgezocht.

Als meer en meer maatschappijen echter onder druk van passagiers bestellingen annuleren, zouden de kosten voor Boeing echter erg hoog kunnen oplopen.