Video player inladen ...

Minder verkeersdoden, maar meer dodelijke ongevallen met fietsers en motorrijders

Het aantal verkeersdoden in ons land is vorig jaar met zeven procent gedaald. Dat blijkt uit de verkeersbarometer van verkeersinstituut Vias. Minder positief is het stijgend aantal doden van motorrijders en fietsers. De doelstelling om tegen 2020 nog maximaal 420 verkeersdoden te hebben zullen we niet halen vreest Vias.

Er vielen vorig jaar 440 doden op de weg. Dat zijn er 35 minder dan het jaar voordien. Nooit eerder vielen er minder dodelijke verkeersslachtoffers op de Belgische wegen. In tien jaar tijd gaat het bijna over een halvering. Bij dat getal moeten de mensen toegevoegd worden die tot 30 dagen na hun verwondingen overlijden. Dat brengt het totaal aantal voor 2018 -volgens een schatting van het verkeersinstituut Vias- op 590, ten opzichte van 615 het jaar voordien.

Meer dodelijke ongevallen bij fietsers en motorrijders

Op andere vlakken is er minder positief nieuws. Zowel het aantal gewonden als het aantal ongevallen is licht gestegen. De voorgaande drie jaren was er nochtans een daling van het aantal ongevallen.

Het uitzonderlijke warme weer zorgde ervoor dat er meer gefietst werd.

Stef Willems, woordvoeder bij verkeersinstituut Vias

Er was ook een stijging van het aantal fietsdoden en  motorrijders. De belangrijkste verklaring daarvoor was het mooie weer afgelopen zomer. "Het uitzonderlijke warme weer zorgde ervoor dat er meer gefietst werd" vertelt Stef Willems, woordvoeder bij verkeersinstituut Vias. "Daarom blijft het belangrijk dat we blijven investeren in goede fietspaden en dat de zone 30 wordt uitgebreid in dorpen en steden."

De Fietsersbond vraagt dat de Vlaamse regering jaarlijks 500 miljoen euro uittrekt voor een betere infrastructuur.  Er zijn steeds meer fietsers en je hebt steeds meer fietsen met een verschillende snelheid, stelt Wies Callens van de Fietsersbond.  Bovendien heeft Vlaanderen een historische achterstand opgelopen

"Voor het wegwerken van onveilige fietspaden heb je met die 500 miljoen nog 10 jaar nodig," stelt Wies Callens van de Fietsersbond. "Een deel van dat geld kan ook gebruikt worden voor de herinrichting van bedrijfsterreinen en het plaatsen van slimme verkeerslichten. Op veel plaatsen weet een fietser niet als hij rechtdoor mag rijden er ook nog auto's naar links of rechts mogen afslaan." 

Ook het aantal senioren die omkwamen in het verkeer steeg. Dat gebeurde vooral bij ongevallen met vrachtwagens.

"De doelstelling tegen 2020 halen we niet"

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is tevreden dat het aantal verkeersdoden daalt. "Maar we zullen bijkomende maatregelen moeten nemen. Waarom belonen we bijvoorbeeld niet de bestuurders die de voorbije jaren geen boete hebben gekregen? Nu bestraffen we bij een overtredingen maar belonen we nooit. We kunnen nochtans perfect nagaan wie de voorbije jaren geen enkele bekeuring heeft gekregen. Via een beloning kunnen we het draagvlak voor verkeersveiligheid vergroten" besluit minister Weyts.

We bestraffen bij een overtreding maar goed gedrag belonen we nooit.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA)

Op Belgisch niveau is de doelstelling om tegen 2020 nog maximaal 420 verkeersdoden te hebben. "Maar dat doel zullen we niet halen" zegt Stef Willems van het verkeersinstituut Vias. "Volgens onze schattingen zitten we in 2018, amper 2 jaar voor 2020, op 590 verkeersdoden. Er zullen dus extra maatregelen nodig zijn om in de toekomst het aantal verkeersdoden verder te laten dalen."

Herbekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen ...