Video player inladen ...

"Jeroom Slagboom" moet mensen bewust maken van gevaren aan spooroverwegen

Heel wat mensen houden zich niet aan de verkeersregels aan spooroverwegen. Dat blijkt uit een ondervraging van infrastructuurbeheerder Infrabel. Bijna de helft heeft de voorbije 6 maanden de regels aan de overwegen overtreden. 14 procent deed aan spoorlopen. Infrabel lanceert een actieplan om dit gevaarlijk gedag aan te pakken.

Een studie naar het gedrag van mensen in de buurt van spoorwegen toont verontrustende resultaten. Infrastructuurbeheerder Infrabel ondervroeg 1.000 mensen die in de buurt van een overweg wonen en/of die af en toe met de trein reizen.

Uit de online enquête (uitgevoerd door GfK) blijkt dat 46% van de ondervraagden het voorbije half jaar de verkeersregels aan overwegen aan zijn laars lapte. 14% van de respondenten deed in diezelfde periode aan spoorlopen. Levensgevaarlijk. Daarom lanceert Infrabel samen met de spoorwegpolitie, Securail en de overheid “Railspect”, een nationaal actieplan om gevaarlijk gedrag op het Belgisch spoorwegdomein aan te pakken.

Gevaarlijk gedrag aan spoorwegen is een maatschappelijk probleem

46% van de ondervraagden geeft dus toe het voorbije half jaar de verkeersregels aan een overweg te hebben overtreden. Dit kan gaan over het bewust negeren van het rode licht tot het onder de slagboom kruipen. Uit de studie blijkt dat heel wat jongeren onvoldoende opletten aan een overweg, omdat ze te veel zitten te kijken naar het scherm van hun smartphone, de zogenaamde “smartphone zombies”.

Mensen overtreden bewust of onbewust de verkeersregels. Die laatste groep kan volgens Infrabel beïnvloed worden door sensibiliseringscampagnes. Maar voor de ‘bewuste overtreders’ helpt volgens de infrastructuurbeheerder alleen repressie. Overtreders riskeren zware geldboetes die kunnen oplopen tot duizenden euro’s.

Mensen schatten gevaren van treinen heel slecht in. Een trein kan uiteraard niet uitwijken.

Thomas Baeken, Woordvoerder Infrabel

Van de respondenten die toegeven aan ‘spoorlopen’ te hebben gedaan vinden de zogenaamde ‘onbewuste-‘ en ‘sociale’ spoorlopers hun gedrag niet gevaarlijk. Ze denken dat ze de risico’s goed kunnen inschatten (8%) of ze doen dat omdat anderen het doen (15%). De meeste spoorlopers doen het echter heel bewust, Infrabel noemt ze de ‘rebellerende risiconemers’ (32%). Ook voor die laatste groep is er volgens Infrabel maar één remedie: repressie.

Wat Infrabel het meest verontrust, is dat meer dan driekwart van de ondervraagden aangeeft dat ze de verkeersregels aan een overweg zouden negeren als de gelegenheid zich zou voordoen. Bij spoorlopers is dat meer dan de helft. Gevaarlijk, zeker met de jaarcijfers van 2018 in het achterhoofd. Tijdens spoorlopen en bij ongevallen aan overwegen vielen er toen 13 doden en 9 zwaargewonden.

(Lees verder onder de video)

Video player inladen ...

Rail + Respect = RAILSPECT

De studie bewijst dat gevaarlijk gedrag op het spoorwegdomein een maatschappelijk probleem is. De infrastructuurbeheerder lanceert daarom, met steun van de federale overheid, de spoorwegpolitie en Securail (NMBS), een nieuw actieplan: RAILSPECT. Doel is om het gevaarlijk gedrag van mensen op het spoorwegdomein te veranderen. Minder spoorlopers en minder ongevallen aan overwegen. Het plan bestaat uit 3 pijlers. Preventie, sensibilisering en repressie (boetes).

Preventieve maatregelen: blocking back en ledverlichting slagbomen

Voorkomen is beter dan genezen en daarom zet Infrabel in op enkele nieuwe maatregelen. Het gaat om twee testprojecten die in 2019 en 2020 actief zullen worden.

De ‘blocking back panelen’ zijn waarschuwingsborden die bestuurders van voertuigen eraan moeten herinneren dat ze de overweg niet mogen oprijden als ze die niet in één keer kunnen oversteken. Want als de slagbomen naar beneden gaan, raak je ingesloten en is de kans op een aanrijding groot. De panelen zullen aan 18 overwegen worden geplaatst. Met het tweede testproject wil Infrabel de zichtbaarheid aan de overwegen vergroten door de slagbomen uit te rusten met ledverlichting.

Jeroom Slagboom moet sensibiliseren

Heel wat mensen kunnen bereikt worden via sensibilisering. Hiervoor kruipt Infrabel in de huid van … een slagboom, Jeroom Slagboom. Via Jeroom vertelt de infrastructuurbeheerder een emotionele verhaal vanuit het standpunt van “den bareel” die te vaak genegeerd wordt.

Video player inladen ...