© 2016 - Bas de Meijer / HH

"Toekomstige speedpedelec-gebruikers moeten bromfietsrijbewijs met een speedpedelec kunnen halen"

Als het aan de Fietsersbond ligt, kunnen toekomstige speedpedelec-gebruikers een bromfietsrijbewijs halen zonder tijdens de praktijklessen daadwerkelijk op een bromfiets te zitten. Volgens de bond moet het mogelijk worden om met een speedpedelec te leren rijden. Deze snelle elektrische fiets gaat wel tot 45 kilometer per uur.

De Fietsersbond doet deze aanbeveling, nadat gisteren in Deurne, in Antwerpen, een 23-jarige man na een val met een speedpedelec om het leven is gekomen. Hij droeg geen helm, wat hem ook extra kwetsbaar maakte. Het dragen van een helm tijdens het rijden met de elektrische fiets is echter wel verplicht. "Als je een val maakt, beschermt een helm je veel meer tegen de impact en de gevolgen van die val", zegt Wies Callens van de Fietsersbond.

Auto- en bromfietsrijbewijs

Nu is het zo dat je voor het rijden met een speedpedelec een auto- of bromfietsrijbewijs nodig hebt. Callens zegt dat de Fietsersbond liever ziet dat een bromfietsrijbewijs ook gehaald kan worden met een speedpedelec in plaats van een bromfiets. "Wij pleiten ervoor dat als je een bromfietsrijbewijs wilt halen, je in de praktijk ook met een speedpedelec moet kunnen afrijden. Alle lessen zou je dan dus ook op een speedpedelec doen."

Alle examens zou je dan op een speedpedelec moeten kunnen afleggen

Wies Callens, de Fietsersbond

Volgens Callens is het heel onlogisch dat er nu mensen op een speedpedelec rijden, die nog nooit op zo’n fiets hebben gezeten. "Dat komt omdat die gebruikers alle examens op een bromfiets hebben gevolgd. Als iemand van tevoren duidelijk maakt dat hij met een speedpedelec wil gaan rijden, moet hij volgens ons gewoon de kans kunnen hebben om de examens ook op die fiets af te leggen."

Meer controle houden

Daarnaast geeft Callens bedrijven mee dat ze werknemers meer cursussen moeten bieden hoe met een speedpedelec te rijden. "Organisaties geven hun arbeiders nog wel eens zo’n elektrische fiets mee, maar je moet eerst weten hoe je zo’n ding onder controle houdt."

Organisaties geven hun arbeiders nog wel eens een speedpedelec mee, maar je moet eerst weten hoe je zo’n ding onder controle houdt

Wies Callens, de Fietsersbond

Vandaag werd duidelijk dat het aantal verkeersdoden in ons land vorig jaar met zeven procent is gedaald. Wel blijkt uit cijfers van verkeersinstituut Vias dat het aantal doden onder motorrijders en fietsers wel stijgt. De voorgaande drie jaren was er echter een daling van het aantal ongevallen.