Kritiek op "Gaele", een platform van Test Aankoop dat energieprijzen vergelijkt: "Overstap geregeld zonder toestemming"

Er is kritiek op Gaele, het onlineplatform van de consumentenorganisatie Test Aankoop dat mensen helpt om vaker en sneller van energieleverancier te veranderen en zo te besparen op hun energiefactuur. Bij "De inspecteur" op Radio 2 zijn heel wat klachten gekomen.  Zo zijn er al overstappen geregeld zonder dat mensen daar hun toestemming voor gegeven hadden.

Volgens Test Aankoop bekijkt 1 op de 5 gezinnen zijn energiefactuur niet of nauwelijks. Veel mensen betalen dus zonder verpinken elke maand een vertrouwde energiefactuur die veel lager kan. Daarom startte Test Aankoop samen met Enbro (een onafhankelijk besparingsadviseur in energiezaken) het platform Gaele op.

Gaele vergelijkt in jouw plaats de prijzen van energieleveranciers en zoekt naar het beste tarief voor jouw situatie. Als je je inschrijft bij Gaele en er wordt een voordeliger tarief gevonden, dan krijg je een melding om over te stappen. Die overstap wordt automatisch voor jou geregeld.

Redelijk agressief

 

Volgens meerdere luisteraars van het consumentenprogramma 'De inspecteur" op Radio 2 gaat Gaele redelijk agressief te werk. Ze kregen een mail met de boodschap dat Gaele een voordeliger energiecontract gevonden had. Alles wordt voor hen geregeld. Als ze het niet zien zitten, moeten ze onderaan in de mail klikken op een link en dat zo melden. Een opt-out-systeem heet zoiets.

Voor wie niet reageert, wordt de overstap toch automatisch geregeld. "Het kan toch niet dat we zonder onze toestemming worden overgeschakeld", zeggen luisteraars.  Vooral het feit dat Test Aankoop mee zijn schouders onder het initiatief heeft gezet stoot tegen de borst. "Zo'n praktijk van een consumentenorganisatie kan toch niet!"

Test Aankoop snapt de kritiek. De organisatie belooft een betere en meer heldere communicatie en wil als partner meer gaan wegen op die communicatie. Maar, klinkt het ook, Gaele volgt gewoon de voorwaarden en dat is "volledige ontzorging", waarbij de klant zich van niks wat hoeft aan te trekken. Vandaar dat opt-out-systeem.

Toch een hogere prijs

 

Luisteraar Gerry heeft nog andere kritiek op Gaele: hij kreeg een aanbod dat hoger is dan zijn huidige factuur. "Ik nam contact op met Gaele en hun medewerker zei letterlijk om er niet op in te gaan want dat dat voor mij nadeliger zou zijn."

"Gaele zal je enkel een mail sturen als er een goedkoper aanbod is gevonden voor je, maar daarvoor moet Gaele wel weten hoe je huidige factuur eruitziet", zegt Simon November, woordvoerder van Test-Aankoop. "Wie besliste om zijn huidige tarieven niet in te voeren bij de inschrijving zal dus op de hoogte worden gebracht dat Gaele een interessante leverancier heeft kunnen vinden. Maar omdat Gaele voor hen niet persoonlijk kan vergelijken, kan het inderdaad dat dat aanbod hoger ligt. Mijn raad is dan ook om je huidige factuurgegevens in te voeren."

Test-Aankoop blijft ondanks deze kritieken achter Gaele staan omdat ze ervan overtuigd zijn dat mensen die écht niet bezig zijn met hun energiefactuur op deze manier vaak een beter tarief kunnen bekomen. Voor hen is Gaele ook gelanceerd. Voor diegenen die hun factuur zelf in handen willen nemen, is Gaele waarschijnlijk overbodig.

lees ook