Luchtruim gaat komende nacht opnieuw dicht, directie en vakbonden skeyes zetten overleg morgen voort

Komende nacht, tussen 1.30 uur en 3.30 uur, zal opnieuw geen vliegverkeer mogelijk zijn in ons land door een tekort aan luchtverkeersleiders. Dat bevestigt skeyes. Vandaag was er al de hele dag hinder door acties. Morgen gaan de directie en de vakbonden van skeyes opnieuw rond de tafel zitten.

Het wordt stilaan vaste prik tijdens de nacht: komende nacht, tussen 1.30 uur en 3.30 uur gaat het luchtruim in ons land opnieuw dicht. De reden? Er is alweer een tekort aan luchtverkeersleiders. Dat meldt Dominique Dehaene, de woordvoerder van luchtverkeerleider skeyes.

Morgen gaan de directie en de vakbonden van skeyes een nieuwe poging ondernemen om een einde te maken aan het sociaal conflict. De directie is van plan om het akkoord dat vorige week in het paritair comité al werd goedgekeurd door het ACOD "opnieuw punt per punt te overlopen", klinkt het. Daarnaast komt ook de problematiek van bijvoorbeeld de uurroosters voor de luchtverkeersleiders aan bod.

De acties van de luchtverkeersleiders van skeyes, het vroegere Belgocontrol, hebben zich vandaag laten voelen op de inkomende vluchten op Brussels Airport, met vertragingen tot gevolg. Voor de vertrekkende vluchten is er geen probleem, zegt luchthavenwoordvoerster Nathalie Pierard. "Maar voor de vluchten naar Brussels Airport zal er onvoldoende capaciteit zijn."

Het rommelt al weken bij skeyes. De luchtverkeersleiders klagen onder meer de gebrekkige planning, het tekort aan personeel en de werkdruk aan. Zo zit het hen hoog dat ouderschapsverlof geweigerd wordt en dat het technisch personeel de overuren niet kan opnemen.

De socialistische vakbond ACOD heeft vrijdag wel een akkoord bereikt met de directie, maar de andere bonden verwerpen dat.

"Het biedt geen enkel antwoord op de verzuchtingen van het personeel en op de eisen die we hebben gesteld", stelt Lennert Mervilde van de liberale vakbond VSOA. "Het lost een aantal problemen op voor het management, maar eigenlijk bevestigen ze gewoon de huidige manier van werken. Dus er is geen enkele vooruitgang." Meer nog, stelt hij: "Volgens ons brengt dat de veiligheid van het luchtverkeer in gevaar.

Eigenlijk bevestigt het afgesloten akkoord gewoon de huidige manier van werken. Dus er is geen enkele vooruitgang

Lennert Mervilde, VSOA

Mervilde ontkent ook dat de directie beloftes heeft gemaakt om de werkdruk aan te pakken. "Daar is niets van aan. Moesten er beloftes geweest zijn, zou het akkoord waarschijnlijk breder gedragen zijn."

Tuchtprocedures

De CEO van luchtverkeersleider skeyes, Johan Decuyper, had gisteren in "De zevende dag" laten weten dat hij tuchtprocedures zou opstarten tegen onwettige afwezigheden. "Als hij vindt dat er redenen zijn om mensen sancties te geven, moet hij dat vooral doen", zucht Mervilde nog. "Ik hoop gewoon dat het niet de bedoeling is om de staking te breken."

Hij stelt dat het personeel actie zal blijven voeren tot er werkbare roosters op tafel liggen. 

Beluister hier het gesprek met Lennert Mervilde in "De ochtend" op Radio 1: