Fideel van de bareel

Louis van Dievel, schrijver en journalist, kijkt elke week met een guitige blik naar de kleine en grote actualiteit. Vandaag: de nieuwe campagne van het spoor tegen de "spoorlopers"

opinie
Louis Van Dievel
Louis van Dievel is schrijver en journalist. Hij was journalist bij VRT NWS.

Bent u geschrokken van dat waarschuwende filmpje over mensen die gesloten slagbomen negeren? Of van de cijfers uit de enquête over het spoorlopen? Ik niet. Ik heb dat filmpje tientallen keren in het echt gezien. In het dorp waar ik woonde posteerde de politie op den duur een agent aan een spoorwegovergang waar het rode licht en de gesloten bareel aldoor werden genegeerd. En dan nog liepen of fietsten de laatkomers of de ongeduldigaards gewoon over. En konden ze hun verontwaardiging niet op als ze een ferme boete kregen. 

Toegegeven: er passeerden in het dorp vaak zeven à acht treinen per uur en de wachttijden aan de overwegen liepen soms op tot tien minuten. Wat best irritant is. Maar dan nog. Zoals de woordvoerder van de spoorwegen (f**k dat verschil tussen NMBS en Infrabel, de reiziger heeft er geen boodschap aan) op VRT NWS zei: "treinen kunnen niet uitwijken". Slalommende automobilisten aan gesloten overwegen lijken het niet te beseffen. 

Ingevroren en ontdooid

De spoorwegen, de politie en de federale overheid gaan er dus wat aan doen, aan dat incivieke gedrag. Want hoe moet je het opzettelijk overtreden van de wet anders noemen? Want wie zegt dat hij of zij een rood licht, een luide bel en een duidelijk zichtbare slagboom “onbewust” heeft genegeerd, neemt een loopje met de waarheid. Maar ziet, met het actieplan RAILSPECT gaat dat allemaal veranderen. “Railspect”, hoe komen ze erbij?! Wie heeft dat in hemelsnaam verzonnen? 

Ik beeld me altijd in dat er bij de spoorwegen een afdeling is waar ze dat soort slogans en afkortingen verzinnen. Dezelfde afdeling die de bordjes op de treinen over netheid en respect en lawaai heeft bedacht (“Bedankt, Raphaël, en iedereen die zijn bagage niet in het gangpad zet”).

Een afdeling die in de jaren vijftig is ingevroren en enkele jaren geleden opnieuw is ontdooid. Waar pijprokende, kalende heren met dassen zich het hoofd breken over tweetalige slagzinnen: Rail + Respect = Railspect. Geniaal toch!

Isabel van de overwegbel

Idem dito voor de in een opvoedkundig filmpje moeizaam tot leven gebrachte Jeroom Slagboom. Dat was een moeilijke. In het Frans was het niet moeilijk om een goed in de mond liggend rijm te vinden: Jean-Pierre Barrière. Maar wat rijmt er op slagboom (vooral als de klemtoon op de eerste lettergreep ligt)? 

Er opperde iemand om het probleem te vermijden en een rijmwoord op rood licht te zoeken. Maar “Hedwig van het rode licht” zou alleen voor onze Limburgse vrienden duidelijk zijn. En “Isabel van de overwegbel” bekte ook niet zo goed. “Fideel van de bareel!” riep iemand triomfantelijk. 

Er was al een rondedansje aan de gang toen iemand Van Dale bovenhaalde en opmerkte dat “bareel” geen Algemeen Nederlands is. En dus werd het Jeroom. Een naam die ik het laatst ben tegengekomen in het oer-Vlaamse feuilleton “Jeroom en Benzamien” uit 1966.

Maar dat soort softe campagnes werkt volgens mijn bescheiden mening niet. Zijn weggegooid geld. Maar ook een “hard” filmpje uit 2018 heeft blijkbaar geen zoden aan de dijk gezet. Blijft dus over: repressie. 

Wie niet horen wil moet voelen, zoals het spreekwoord zegt. Liefst in de portemonnee.

En misschien kunnen we zélf luidkeels onze afkeuring uiten wanneer voor onze neus iemand het licht, de bel en de bareel negeert en zijn eigen leven én  - niet te vergeten - dat van de passagiers op de trein in gevaar brengt.

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.