Video player inladen ...

Europa wil minder verkeersdoden: vanaf 2022 wordt slimme veiligheidstechnologie verplicht

Vanaf 2022 worden nieuwe veiligheidstechnologieën zoals rijstrookassistentie en waarschuwingssystemen voor slaperigheid verplicht in Europese voertuigen. Die slimme veiligheidstechnologie moet passagiers, voetgangers en fietsers beter beschermen zodat het aantal verkeersdoden daalt. "Maar verkeersveiligheid hangt niet alleen af van de technologie" reageert automobielfederatie Febiac.

Een alarm dat afgaat wanneer u in slaap dreigt te vallen achter het stuur, rijstrookassistentie die ervoor zorgt dat u niet buiten de lijnvakken gaat rijden en betere veiligheidsgordels. Het is maar een selectie van de veiligheidstechnologieën die vanaf 2022 verplicht worden in elke nieuwe auto. De Europese Raad en Commissie hebben daarover een politiek akkoord bereikt. Het moet wel nog formeel worden goedgekeurd in de Raad en het parlement.

Elk jaar sterven 25.000 mensen in het verkeer. Menselijke fouten zijn de grootste oorzaak.

Europees commissaris Elżbieta Bieńkowska, bevoegd voor Interne markt

Met die slimme technologie wil Europa het aantal verkeersdoden drastisch terugschroeven. "Elk jaar komen 25.000 mensen om het leven op onze wegen", vertelt Europees commissaris Elżbieta Bieńkowska, bevoegd voor de interne markt. "De overgrote meerderheid van deze ongevallen wordt veroorzaakt door menselijke fouten. Met deze nieuwe veiligheidsfuncties die verplicht worden, kunnen we dezelfde impact hebben als toen de veiligheidsgordels voor het eerst werden geïntroduceerd."

De nieuwe verplichte veiligheidsfuncties omvatten:

  • Voor auto's, bestelwagens, vrachtwagens en bussen: waarschuwing voor slaperigheid en verstrooidheid van de bestuurder, intelligente snelheidsondersteuning, achteruitrijbeveiliging met camera of sensoren en datarecorder bij een ongeval ('black box').
  • Voor auto's en bestelwagens: rijstrookassistentie, precrash-systeem en bij botsingen beter presterende veiligheidsgordels.
  • Voor vrachtwagens en bussen: specifieke eisen om het directe zicht van bus- en vrachtwagenchauffeurs te verbeteren en dode hoeken te elimineren, en systemen aan de voor- en zijkant van het voertuig om kwetsbare weggebruikers op te sporen en te signaleren, vooral bij het draaien.

"Technologie kan niet alles oplossen"

"Dit is de normale gang van zaken", reageert Joost Kaesemans, woordvoerder bij automobielfederatie Febiac. "We hebben dit ook gezien bij de airbags. Eerst zagen we die nieuwe technologie bij de hogere segmenten, nadien werd het een optie bij alle wagens. Ten slotte werd een airbag verplicht."

Een fietser op een drukke weg blijft gevaarlijk, met of zonder wagens vol slimme veiligheidstechnologie.

Joost Kaesemans, woordvoerder automobielfederatie Febiac

"Wat ik wel jammer vind, is dat veilig verkeer precies een louter technologische zaak wordt. Veel heeft ook te maken met de rijstijl en de weginfrastuctuur. Een drukke, onveilige weg blijft onveilig voor een fietser, ongeacht de technologie van de voertuigen." 

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen ...