David rozing

20.000 klanten van Dommel vanaf zondag zonder internet, gsm en vaste telefoon

Klanten van internet-, gsm- en telefoonprovider Dommel kregen vandaag bericht dat ze tegen volgende zondag op zoek moeten naar een nieuwe provider, omdat Dommel vanaf dan noodgedwongen zijn activiteiten moet staken. Machtsmisbruik, zegt Dommel. Wanbetaling, zegt Proximus. 

Dommel is een kleine speler op de markt. Het bedrijf levert internet-, gsm- en telefoondiensten aan ongeveer 20.000 klanten. In Wallonië is de provider actief onder de naam Billi. Maar boven het bedrijf pakken zich donkere wolken samen.  

Dit bericht kregen de klanten van Dommel vandaag: “Met spijt in het hart moeten wij u meedelen dat na een langdurig dispuut en verschillende juridische procedures tussen Dommel/Billi en Proximus, wij de dienstverlening aan u gedwongen zullen moeten stopzetten nu zondag 31 maart." 

De provider wijst naar Proximus, dat geen diensten meer wil verlenen aan Dommel en Billi. "Roamingdiensten zullen vanaf nu al niet meer beschikbaar zijn. We zijn dan ook verplicht de dienstverlening aan u en uw overeenkomst met Dommel of Billi hierover op te zeggen.”

Klant is de sigaar

Jacob De Proft is een van de klanten. Hij woont in de buurt van Aarschot. “Ik heb bij Dommel twee gsm-abonnementen, internet en een vaste telefoonlijn. Ik had het graag wat sneller geweten dat Dommel ermee stopt. We hebben een student in huis die deze week en volgende week examens heeft. Die kan dus niet zonder internet. En vóór zondag een contract afsluiten met een andere provider is niet simpel. Ik ken ook slachtoffers die een heleboel toestellen gekoppeld hebben aan hun internet. Dat zijn ook problemen. Gelukkig hebben wij dat niet.”  

De ombudsman Telecommunicatie bevestigt dat de klanten van Dommel vanaf zondag 31 maart 2019 op zoek moeten naar een nieuwe telecomoperator. Op zijn website verwijst hij naar de website  www.bestetarief.be om op zoek te gaan naar de voordeligste formule.

Dringend op zoek naar een oplossing

Zaakvoerder Bart Van Coppenolle van Dommel geeft toe dat er problemen zijn en dat hij dringend op zoek is naar een oplossing. “Voor gsm-abonnementen hopen we tegen zondag al een oplossing te hebben”, zegt hij. “Voor internet zal dat niet lukken.”

Van Coppenolle geeft toe dat niet-betaalde rekeningen de reden zijn dat Proximus de samenwerking met zijn bedrijf opzegt. Volgens Van Coppenolle maakt Proximus misbruik van zijn monopoliepositie en rekent Proximus meer diensten aan dan gevraagd. En daar wil hij niet voor betalen. 

Rechtbank geeft Proximus gelijk

Proximus en Dommel zijn met het probleem naar de rechter gestapt. Daar heeft de rechter in kortgeding Proximus gelijk gegeven. Ook in beroep. Een procedure ten gronde is nog bezig.

“De rechter heeft zijn uitspraak alleen gebaseerd op de logica dat wij de facturen van Proximus niet betaald hebben”, zegt Van Coppenolle. “Ze hebben geen uitspraak gedaan over het feit dat Belgacom een te duur tarief vraagt. Eigenlijk zou het BIPT daar toezicht op moeten houden, maar dat heeft voor ons niets gedaan.”

BIPT staat voor Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie. Het is de regulator die moet toezien dat de wetten inzake telecom toegepast worden. Maar het BIPT zelf zegt geen toezicht te kunnen uitoefenen op de commerciële diensten van Proximus. 

“In Polen heeft de regulator in een zelfde dispuut en met dezelfde Europese regelgeving, wel ingegrepen. Daar hebben ze er wel op toegezien dat grote spelers hun netwerk openstellen voor de vrije markt”, zegt Van Coppenolle.