Nicolas Maeterlinck

Aantal verkeersboetes stijgt met 20 procent in 2018, terugbetaling blijft pijnpunt 

In 2018 zijn er 5 miljoen verkeersboetes verzonden, zo'n 21 procent meer dan in 2017. De stijging is te verklaren omdat er steeds minder papier aan de procedure te pas komt. Daardoor kunnen politiediensten meer inbreuken vaststellen. Toch loopt die digitalisering niet altijd van een leien dakje. Zo wachten nog 6.000 mensen op een terugbetaling van een boete waarbij een fout gebeurde. 

In 2018 werden in totaal 4.988.698 boetes verzonden, een stijging van 20,61 procent tegenover 2017 (4.136.391 verzendingen). In totaal werd er zo'n half miljard euro opgevraagd, als de boetes door politie, parketten en politierechtbanken worden opgeteld. Hoeveel daarvan ook effectief werd geïnd, is voorlopig onduidelijk. "Het is de overheid niet om het geld te doen, maar wel om de verkeersveiligheid", zegt minister van Justitie Koen Geens (CD&V). 

Digitalisering

De stijging betekent niet dat Belgen massaal meer inbreuken begaan, want die is vooral te verklaren door de digitalisering van de afgelopen jaren. In juli 2017 kwam er de website verkeersboetes.be waar mensen online meteen hun boete konden betalen. Politiediensten moeten de boetes ook niet langer zelf verwerken.

"De politie concentreert zich nu op de vaststelling: de flitsboete, de alcoholboete of een boete voor gordeldracht steken ze in een programma dat meteen naar justitie gaat, die alle verwerking doet", legt Edward Landtsheere van de FOD Justitie uit. "Dat spaart 270 voltijdse werknemers bij de politie uit."

Dit konden we vroeger niet. Als we onze flitspalen langer lieten aanstaan, kon ons systeem dat gewoon niet verwerken.

Edward Landtsheere, woordvoerder van de FOD Justitie

Die focussen nu op de vaststelling van verkeersinbreuken, wat de stijging van het aantal boetes mee verklaart. "Dat konden we vroeger niet", zegt Landtsheere. "Als we onze flitspalen langer lieten aanstaan, kon ons systeem dat gewoon niet verwerken." 

Terugbetaling

Toch loopt die informatisering niet altijd van een leien dakje. Er blijven nog problemen met de website verkeersboetes.be. Eind januari klaagde de federale ombudsman Guido Herman nog aan dat 50.000 mensen wachten op de terugbetaling van een fout betaalde verkeersboete. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die per ongeluk hun gasrekening op het rekeningnummer voor de verkeersboetes stortten, of geen gestructureerde mededeling invulden.

Daarvan zijn er zo'n 44.000 nu al terugbetaald. Om en bij de 6000 mensen wachten nog altijd op een terugbetaling. De parketten moeten die dossiers nu verder afhandelen. Die mensen zullen eerst een brief krijgen van het parket, zodat justitie zicht krijgt op wat er fout liep bij de betaling, en wie er recht heeft op een terugbetaling.

Nieuwe website

Daarnaast is het nog steeds moeilijk om een boete via de website te betwisten. Men moet eerst kiezen of je de boete betwist "op feiten", of "op persoon", wat niet voor iedereen duidelijk is. De FOD Justitie werkt daarom aan een nieuwe website, die in 2019 moet worden gelanceerd. Andere problemen, zoals boetes die werden verzonden zonder huisnummer, of lange wachttijden bij het callcenter, zijn intussen wel van de baan.