Video player inladen...

Zit jij te wachten op de nieuwe diensten van Apple? 

Maandag kregen consumenten een resem nieuwe diensten erbij: Apple TV Plus, Apple News Plus, de Apple Arcade, en zelfs de Apple (krediet)Card. Digitaal strateeg Frederik De Bosschere laat zijn licht schijnen op de nieuwe strategie van het Amerikaanse technologiebedrijf.

opinie
Frederik De Bosschere
Frederik De Bosschere is strateeg bij In The Pocket, dat strategisch en technologisch advies geeft en digitale producten bouwt voor bedrijven als Bancontact, Colruyt en Samsonite

Maandag kondigde Apple een veelvoud aan nieuwe diensten aan: tv, een nieuwsabonnement, gaming en zelfs een kredietkaart. Was Apple geen elektronicamerk? Waarom die nieuwe strategie en wat zijn de slaagkansen?

Apple is het meest waardevolle bedrijf ter wereld, en blijft sowieso tot de verbeelding spreken. Wanneer het dus het geweer - zachtjes - van schouder verandert, geeft dat meteen reden om te bekijken waarom.

Die reden is simpel: de slabakkende smartphoneverkoop. Mensen veranderen minder snel van toestel (en al helemaal niet van tablet). Ook groeimarkten als China vallen tegen. De iPhone is het meest lucratieve product uit de menselijke geschiedenis. Hoe gaat Apple z'n goudhaantje bijstaan? Het antwoord is: meer omzet per klant.

Bijvoorbeeld door extra toestellen te verkopen, zoals de Watch of de AirPods. Er wordt vaak mee gelachen, maar beide producten verkopen als zoete broodjes. Maar de omzet moet vooral komen uit diensten. Met Apple Music is bijvoorbeeld de inhaalrace op Spotify ingezet, en die is nu al zeer spannend.

Maandag kregen we er Apple TV Plus, Apple News Plus, de Apple Arcade, en zelfs de Apple (krediet)Card bij. Apple is dus - letterlijk - geldhongerig, en gaat de strijd aan met nieuwe concurrenten.

In afwachting van prijzen en lancering … hoe zie ik de slaagkansen?

Apple TV Plus

Het nieuwe tv-aanbod bestaat uit twee dingen. Een Netflix-concurrent met eigen series, gemaakt door grote namen als Steven Spielberg en Oprah. En een tv-app waarmee je ook andere streamingabonnementen kan afsluiten en bekijken. Dat die tv-app ook op pakweg Samsung-tv’s komt, toont hoe serieus Apple het "Services"-narratief meent. 

  • Waarom wel: mensen smullen van "original programming", en houden van één overzichtelijke plek vanwaaruit ze die kunnen bekijken, op al hun favoriete toestellen.
  • Waarom niet: willen mensen echt wel nóg een abonnement, en hoe happig zijn andere mediaspelers om een deel van de koek aan Apple af te staan? Netflix doet alvast niet mee. Die willen zelf die primaire bestemming zijn. Recent bekvechten tussen Spotify en Apple leert dat mediabedrijven niet happig zijn centen af te staan aan de grote sugardaddy.

Apple News Plus

De Apple News-app is bij ons niet zo populair, maar in het buitenland wel. Via deze nieuwe dienst krijg je tot 300 magazines voor nog geen 10 dollar.

  • Waarom wel: mensen vinden het handig dat ze content uit verschillende bronnen samen kunnen consumeren; verschillende abonnementen zijn gewoon vervelend.
  • Waarom niet: mediabedrijven zijn misschien wel op zoek naar nieuwe kanalen, maar hebben zich door sociale media de kaas van het brood laten eten en willen dat niet nog eens zien gebeuren; Apple neemt een significante commissie.

Apple Arcade

Honderd exclusieve spelletjes die je op je Apple-toestellen kan spelen. "Gaming-as-a-service" is een recente zeer lucratieve trend. Opmerkelijke piste van Apple: geen streamingdienst zoals Google Stadia (die consoles overbodig kan maken) of een medium als Fortnite, dat zichzelf boeiend blijft houden. 

  • Waarom wel: iPhone en spelletjes is altijd al een goeie match geweest, en met onder andere de maker van SimCity hebben ze enkele zeer goede studio’s aan boord.
  • Waarom niet: wel, iPhone en spelletjes werken nu al zo goed, of mensen zo’n "all-you-can-eat"-abonnement lusten valt dus te bezien.

Apple Card

Wellicht nog de grootste verrassing: de Apple-kredietkaart. Kan je afsluiten vanop je iPhone, volledig privé, kosteloos, met kortingen, en je kan er overal mee betalen waar Apple Pay (lees: contactloos betalen) aanvaard wordt. Je krijgt er een kaart bij, gemaakt uit titanium en zonder nummer erop.

Wellicht heeft Apple-designgoeroe Jony Ive daar een jaar fulltime op gewerkt … maar dat klinkt gewoon louche. Er zijn trouwens geruchten dat er binnenkort ook een dienst gelanceerd wordt voor handelaren.

  • Waarom wel: betalen met Apple Pay is gewoon makkelijk, en al zeker wanneer je het kan aanvragen via je iPhone, zonder administratie dus; handelaren betalen niet graag dure terminals.
  • Waarom niet: de kredietkaartenmarkt is bij ons geen cowboywereld zoals in de VS, dus wie ligt ervan wakker; de betalingswereld is een complexe keten die je niet zomaar overhoopschudt.

Wie zit erop te wachten?

De reden voor de nieuwe strategie is duidelijk. Apple heeft alvast twee troeven: het is een geliefd merk, én ze hebben bijna anderhalf miljard actieve toestellen. Hun boodschap aan andere bedrijven: via ons kan je die gebruikers het makkelijkst bereiken.

Of die andere spelers hun lot zomaar in Apples handen zullen leggen, valt sterk te betwijfelen. 

Maar vooral: zit jij erop te wachten?

Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.