Video player inladen ...

Vlaamse Automobilistenbond wil voorrang van rechts zo veel mogelijk afschaffen: "Regel leidt vaak tot verstrooidheid"

De Vlaamse Automobilistenbond wil de voorrang-van-rechts-regel zo veel mogelijk afschaffen. Dat schrijft Het Nieuwsblad. In het Vlaams-Brabantse Glabbeek hebben ze dat eind 2017 al gedaan en sindsdien zijn er een pak minder ongevallen gebeurd. "De voorrangsregel leidt vaak tot verstrooidheid, tot een verkeerde reactie en dus tot ongevallen", zegt Maarten Matienko van VAB. 

Voorrang van rechts. Het moet een van de meest bekende verkeersregels in ons land zijn. 

Maar in Glabbeek, in Vlaams-Brabant, hebben ze de regel eind 2017 afgeschaft. En dat heeft tot een opvallende daling van het aantal verkeersongevallen geleid, zegt de burgemeester, Peter Reekmans (Dorpspartij). "Op een jaar tijd verminderde het aantal verkeersongevallen dat in verband gebracht kan worden met deze voorrangsregel van 18 tot 3."

Onze maatregel heeft de verkeersveiligheid in onze gemeente sterk verbeterd

Peter Reekmans - burgemeester Glabbeek

"Uit deze cijfers blijkt dat onze maatregel de verkeersveiligheid in onze gemeente sterk verbeterd heeft. Op uitzondering van drie kruispunten moet er sindsdien steeds voorrang gegeven aan het verkeer op de hoofdweg. De overgrote meerderheid van de straten in Glabbeek zijn kleine wegen die uitkomen op een hoofdweg. Op de drie kruispunten waar evenwaardige wegen samenkomen, is er met een duidelijke signalisatie aangegeven wie voorrang heeft. Dat heeft een duidelijkheid gecreëerd voor alle weggebruikers", zegt Reekmans

VAB wil voorrang van rechts zo veel mogelijk schrappen

Die redenering volgt de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) wel. "We willen dat de voorrang-van-rechts-regel zeer selectief wordt toegepast, zodat er bij de bestuurder aan een kruispunt geen enkele twijfel is wie voorrang heeft", zegt woordvoerder Maarten Matienko.

"De voorrangsregel leidt vaak tot verstrooidheid, tot een verkeerde reactie en dus tot ongevallen. Jaarlijks zijn er 15.000 ongevallen waarbij de regel genegeerd is. En vaak beseffen mensen dan niet dat ze de voorrang moeten geven, wat tot onduidelijkheid leidt. In de meeste situaties is de voorrangs­regel immers niet gesignaleerd. Als mensen niet alert zijn, wat helaas vaak voorkomt als ze bijvoorbeeld op hun smartphone zitten, weet men niet wie er voorrang heeft en maakt men fouten."

De voorrangsregel leidt vaak tot verstrooidheid, tot een verkeerde reactie en dus tot ongevallen

Maarten Matienko - VAB

Helemaal afschaffen gaat volgens VAB niet. "Als de verkeersborden bijvoorbeeld ontbreken, moet dat wel de regel zijn om op terug te vallen."

Vias: "Voorrang van rechts moet basisregel blijven"

Voor verkeersinstituut Vias moet voorrang van rechts wel de basisregel blijven. "Je kan de regel niet afschaffen. Wel moet je kruispunt per kruispunt bekijken wat de beste signalisatie is. Maar niet elk dorp is een landelijk dorp met maar één hoofdweg. Vaak heb je bijvoorbeeld woonwijken waar de straten allemaal even belangrijk zijn. Dan heb je een duidelijk basisprincipe nodig."

Ook minister van Mobiliteit François Bellot (MR) zit op die lijn. "In de nieuwe Wegcode die nu bij de Raad van State voor advies ligt, staat geen afschaffing. De basisregel blijft, maar het zijn de wegbeheerders van de gewest- of lokale wegen die met signalisatie kunnen ingrijpen waar ze dat opportuun achten", zegt de woordvoerder van minister Bellot.

Vlaamse Stichting Verkeerskunde: "Locatie per locatie bekijken"

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde benadrukt dat er heel wat consequenties zijn als de voorrangsregel geschrapt wordt. De VSV wil dat dat locatie per locatie bekeken wordt. "Indien de regel wordt afgeschaft, wat overigens moeilijk wordt aangezien het onder de internationale wetgeving valt, zullen de gemeenten en steden moeten investeren in verkeersborden op elk kruispunt, splitsing, elke locatie waar momenteel de voorrang van rechts geldt. Dit zijn grote investeringen die ook zouden kunnen dienen voor andere initiatieven die de veiligheid in het verkeer garanderen. Daarnaast zou er behoefte zijn aan een nieuwe basisregel om de voorrangsregel te vervangen; dat is nodig om de verkeersveiligheid te garanderen."

Herbekijk hieronder de reportage in Het Journaal:

Video player inladen ...