WOW air stopt ermee: voor een prikje de Atlantische Oceaan over blijkt een flop

De IJslandse lagekostenmaatschappij WOW air staakt al haar operaties, dat laat het bedrijf vandaag weten. WOW air zat al een tijd in financieel slechte papieren en was op zoek naar nieuwe investeerders, maar dat mislukte. De luchtvaartmaatschappij heeft nu al haar vluchten geschrapt. Passagiers moeten zichzelf zien te behelpen.

"Vliegen wordt gratis", met die woorden zat de CEO van WOW air Skúli Mogensen nog voor een camera van VRT NWS een jaar geleden. De IJslandse maatschappij had geen tekort aan ambitie en lef, maar moet na 8 jaar de boeken neerleggen. Het businessmodel blijkt niet rendabel genoeg en de ambities kunnen niet worden ingelost.

Voor een prikje naar de VS vliegen vanuit Brussel kon met WOW air en dat vijf keer per week. Wie goed zocht en geen extra bagage meenam, kon al snel voor € 120 een vlucht boeken naar New York met een tussenstop in IJsland. Want dat was het businessmodel van de luchtvaartmaatschappij: Europa met de VS verbinden met een korte tussenlanding op de luchthaven van Keflavik, in IJsland.

De maatschappij kon daardoor gebruik maken van kleinere vliegtuigen om de oceaan over te steken, omdat het niet in één ruk moest gebeuren. WOW air wou de koning der lagekostenmaatschappijen worden op de erg concurrentiële markt van de trans-Atlantische vluchten.

Wij zullen de klant uiteindelijk betalen om te vliegen!

Skúli Mogensen, CEO WOW air

Financiële problemen

De IJslandse maatschappij was al een tijd op zoek naar vers geld, omdat de schuldenberg van het bedrijf groter en groter werd.  Er liepen lange tijd gesprekken met de nationale luchtvaartmaatschappij van IJsland, Icelandair, maar die gesprekken mislukten uiteindelijk.

Ook met Indigo Partners werd gesproken, een groep die al geld pompte in verschillende lagekostenmaatschappijen zoals het Europese Wizz Air, maar ook die deal ging uiteindelijk niet door.

WOW air kondigde eerder deze week aan een deel van de schuld om te zetten in aandelen, waardoor het leek alsof de maatschappij even wat meer tijd gekocht had. Maar uiteindelijk gooien de IJslanders nu de handdoek in de ring. Of de maatschappij een doorstart kan maken de komende dagen of weken, zal ervan afhangen of er uiteindelijk investeerders gevonden worden die de maatschappij willen reanimeren, want WOW air is nu klinisch dood.

Flamboyante CEO

WOW air werd opgericht door Skúli Mogensen, een IJslander die fortuin gemaakt heeft in de telecomindustrie. Investeren in een luchtvaartmaatschappij was voor hem eigenlijk een uit de hand gelopen hobby, want wie geld wil verdienen pompt dat anno 2019 niet meteen in een nieuwe luchtvaartmaatschappij.

Maar Mogensen was ambitieus, hij wilde de trans-Atlantische markt op z'n kop zetten door met lage prijzen de concurrentie aan te gaan met elke klassieke maatschappij die actief is op de routes tussen West-Europa en de Verenigde Staten.


"Wij zullen u uiteindelijk nog betalen om te vliegen." Het zijn de woorden van Mogensen voor een camera van VRT NWS een jaar geleden in IJsland.

"Mensen zullen nu wel zeggen: "There's no such thing as a free lunch" - niets is gratis. Dus we moeten ergens inkomsten halen, we strijken dus een commissie op uit andere activiteiten tijdens uw vakantie. En zo kunnen we die inkomstenstroom gebruiken om de ticketprijs verder te verlagen."

Skúli Mogensen, CEO WOW air

WOW air hoopte dus geld te verdienen met onder andere samenwerkings­overeenkomsten met hotels en autoverhuurbedrijven. Op die manier wilden ze meer inkomsten genereren met nevenactiviteiten, zodat ze de prijs van het vliegticket zelf naar beneden konden duwen.

Die strategie is gewaagd en werkt nu al bij sommige luchtvaart­maatschappijen, denk maar aan Ryanair, maar op de trans-Atlantische markt is de strategie mislukt.

Het IJslandse sprookje is nu voorbij, WOW air is zo alweer een Europese luchtvaartmaatschappij die de handdoek in de ring moet gooien, nadat de voorbije jaren onder andere het Britse Monarch en het Duitse Air Berlin kopje-onder zijn gegaan.