Gezocht: Nick Cave-tickets! Oproep voor een coherente en correcte ticketverkoop

Op 29 mei staat Nick Cave in de Roma voor een intieme ‘gespreksavond’. In minder dan tien minuten waren de 1.340 tickets uitverkocht. De man liet eind vorig jaar dan ook een beklijvende indruk na bij 23.000 fans in een tjokvol Sportpaleis. Dat één van de meest welbespraakte, levende muzieklegendes der aarde in een kleine zaal wil ‘connecteren’ met zijn fans, maakt deze tour nog aantrekkelijker. Maar hoe laat je een ticketverkoop zo correct mogelijk verlopen wanneer er meer dan tien honden vechten om één been? Tom Waits in de Bourla, Nick Cave in de Roma... Het zijn unieke, bijna bovenaardse ervaringen, maar hoe werkt dit fenomeen tegelijk frustratie in de hand en zwengelt het de zwarte ticketmarkt aan? 

opinie
Sarah Thomas
De auteur is Senior PR Manager bij Famous Relations en muziekliefhebber.

Meer dan tienduizend. Zoveel Belgen zaten de ochtend van de voorverkoop klaar voor het scherm om een ticket te bemachtigen voor een gesprek met Nick Cave. Wie tien minuten voor de start van de voorverkoop aanmeldde op de website, was waarschijnlijk al te laat. Klokslag tien uur kreeg de overgrote meerderheid immers de melding dat er duizenden mensen hen voor waren. Nog tien minuten later was het concert hopeloos uitverkocht. Online dan toch, want telefonisch konden mensen op dat moment wel nog kaartjes bestellen. En ondertussen groeide de wachtlijst. Een tweede concert komt er niet in ons land. 

De stille wachtrij

Teleurstelling bij vele fans. Nergens werd vooraf duidelijk aangekondigd dat er al een wachtrij achter de schermen geopend zou worden voor 10 uur, de officiële start van de voorverkoop. Zo waren alle online tickets de deur al uit nog voor de voorverkoop kon starten. En nergens werd gecommuniceerd dat telefonisch bestellen wél nog kon nadat de online tickets uitverkocht waren. 

Laat één ding duidelijk zijn: heldere en transparante communicatie leidt altijd tot minder frustratie.

Koren op de molen van fraudeurs

Dan maar kijken naar het buitenland. In de Engelse stad Brighton, Cave’s thuisbasis, werd wel een tweede concert aangekondigd. Nadat alle tickets in een mum van tijd uitverkocht waren via de officiële kanalen, bleken er plots tickets beschikbaar te zijn via Facebook. Wat blijkt? De profielen die via deze weg tickets verkopen hebben wel wat gelijkenissen. Het zijn ogenschijnlijk knappe vrouwen die chatten in hetzelfde gebrekkige Engels. Met smoesjes, zoals een recent overlijden in de familie, proberen ze tickets van de hand te doen. Bewijzen dat de tickets echt bestaan, kunnen ze niet. Maar ze zijn opdringerig. Als je weet hoe gegeerd de plaatsjes zijn, dan voel je al snel aan dat je belaagd wordt door fraudeurs.  

‘He's a ghost, he's a god, he's a man, he's a guru’

Dit is absoluut geen pleidooi voor eenheidsworst, waarbij vraag en aanbod altijd perfect op elkaar afgestemd moeten worden en bevlogen artiesten à la Nick Cave bijgevolg enkel zouden kunnen spelen in sportpaleizen. Het concept van de tour, een ‘exercise in connectivity’ zoals hij het zelf noemt, is even uniek als intiem. Voor vele fans is een moment van verbondheid met Nick Cave in een zaal zoals de Roma een glimp van onsterfelijkheid. Om het met de woorden uit ‘Red Right Hand’ te zeggen: ‘He's a ghost, he's a god, he's a man, he's a guru.’ Dat maakt de wil om een ticket te bemachtigen quasi even indringend als zijn muziek. 

Wanneer de discrepantie tussen vraag en aanbod zo groot is, spelen fraudeurs gretig in op de frustratie van duizenden fans die de kans niet kregen om een ticket te kopen via de officiële wegen. Daarom een vriendelijke oproep voor een zo coherent en correct mogelijke ticketverkoop over alle verkoopskanalen heen. En voor een duidelijke, transparante communicatie over de regels van het kamperen in de stille wachtrij. Vandaag is de meest veilige manier om toch nog tickets te bemachtigen via TicketSwap. Maar ook daar: heel veel succes met het wachten op Godot.

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.