Video player inladen ...

Kan deze "Uber voor garagepoorten" de parkeerproblemen oplossen?

Kan een app en een digitaal signalisatiebord de parkeerproblemen oplossen? De start-up Pasha Parking lanceert een app waarbij particulieren voor een kleine betaling hun garagepoort ter beschikking kunnen stellen aan andere automoblisten die er hun auto voor willen parkeren. De app wordt eind april gelanceerd in Brussel, maar later volgen mogelijk ook andere steden.

Parkeren in onze hoofdstad blijft nog altijd een probleem. Enkele bekende beelden in de Brusselse straten zijn dan ook het rondrijden wachtend op een parkeerplek, kijken of een andere automobilist van zijn plek vertrekt of hoge boetes wanneer je ergens parkeert als het even niet anders kan.

Uit een studie van FOD Mobiliteit en het verkeersveiligheidsinstituut Vias blijkt dat almaar meer mensen op zoek gaan naar alternatieven voor de auto, om bijvoorbeeld naar hun werk te gaan. Vooral de fiets wint terrein, zo is het aantal fietsritten in het woon-werkverkeer in zeven jaar tijd meer dan verdubbeld. Dat betekent niet dat er minder auto’s op de weg te vinden zijn, het fileprobleem neemt alleen maar toe. Bezorgers die op weg zijn met uw pakketje of toeristen die per auto van heinde en ver naar Brussel komen: ze hebben allemaal een plekje nodig om te parkeren.

Uw garagepoort is geld waard

Start-up Pasha Parking zag ook in dat het parkeerprobleem gigantisch is. "En daar hebben wij op ingespeeld", zegt Karima Dati van het nieuwe bedrijf. "Een parkeerplaats vinden is een hel, een miserie. De parkeerplekken die gemeenten beschikbaar stellen, zijn niet voldoende om alle wagens kwijt te kunnen. Daarnaast is er niet altijd genoeg geld om ondergrondse parkings te bouwen. Er moet dus een bijkomend aanbod komen."

Een parkeerplaats vinden is een hel, een miserie

Karima Dati, Pasha Parking

En daarom heeft Dati samen met collega's jarenlang aan een app en een digitale kentekenplaat gewerkt. De garagehouder downloadt de applicatie en huurt per maand een digitaal bord, dat aan de garagepoort gehangen wordt. De eigenaar deelt zijn of haar agenda in de app, zodat duidelijk is wanneer op de plek geparkeerd kan worden.

Automobilisten die een plek zoeken en aankomen bij een garagedeur, waar zo’n digitaal bord hangt, kunnen daar dan parkeren. Op de gedownloade app voeren ze in dat ze voor de garagepoort staan, waarna de nummerplaat van de auto op het bord aan de garage verschijnt. De geparkeerde automobilist betaalt per uur: een deel gaat naar de garagehouder zelf, het andere deel wordt door Pasha parking ingehouden. 

Dit is een typisch voorbeeld van sharing space: efficiënt omgaan met schaarse ruimten

Hajo Beeckman, verkeersexpert VRT NWS

"Een methode om parkeerplaatsen die vrij zijn met anderen te delen, is erg handig", zegt onze verkeersexpert Hajo Beeckman. "Juridisch gezien is dit systeem ook prima te verantwoorden. Dit is dan ook een typisch voorbeeld van sharing space, efficiënt omgaan met schaarse ruimten."

Tot nu toe hebben zich enkele honderden geïnteresseerden bij het bedrijf gemeld. Maar dat is volgens Pasha Parking nog niet genoeg. Ze willen namelijk een beroep doen op alle tienduizenden garagehouders die er in Brussel zijn. "Hoe meer mensen we bereiken, hoe groter het aanbod om anderen een parkeerplek te geven wordt", zegt Dati. Het is de bedoeling om op termijn met het systeem ook naar Vlaamse steden te trekken.

Toch wat bedenkingen

Hoewel VRT NWS-verkeersexpert Beeckman positief is over het nieuwe initiatief, heeft hij ook zo zijn bedenkingen. "Je ziet juist dat de tendens is dat gemeenten auto’s de stad uit willen hebben. Ze zien liever minder auto’s op lokale wegen en zo min mogelijk wagens op parkeerplaatsen op straat. Dit systeem werkt juist het omgekeerde: je trekt auto’s nu de stad in."

Je ziet juist dat de tendens is dat gemeenten auto’s de stad uit willen hebben

Hajo Beeckman

Beeckman denkt dat daarom niet alle gemeenten staan te springen om de app. "Steden zetten veel meer in op het weren van auto’s in de stad. Deze app maakt het juist veel makkelijker om in de stad te geraken. Maar aan de andere kant: als gemeenten geen parkeervoorzieningen kunnen treffen, is dit een goede manier om mensen toch een plekje voor de wagen te bieden. Dus de app heeft waarschijnlijk een goed marktpotentieel."

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen ...