Video player inladen...

VRT NWS start met nieuw Instagramkanaal NWS: nieuws op maat van jongeren

VRT NWS heeft een uitgebreid nieuwsaanbod. Met Karrewiet bereikt VRT NWS meer dan 80 procent van de kinderen. De volwassenen bereiken we met al onze andere kanalen. Maar voor de doelgroep 13- tot 17-jarigen was er tot nu enkel gefragmenteerd radionieuws en korte updates op de Instagram van MNM. Daar komt nu verandering in. 

Uit het kwalitatief onderzoek van de VRT-studiedienst over Jongeren en nieuws weten we dat tieners geïnteresseerd zijn in nieuws. Ze willen niet wereldvreemd of naïef in de wereld staan. Nieuws is belangrijk in hun zoektocht naar een eigen positie en identiteit.

Alleen voelen ze zich minder aangesproken door traditionele nieuwsbronnen zoals het tv-journaal of de kranten. Die vinden ze, vanuit hun perspectief,  saai en formeel. De onderwerpen die gebracht worden staan ook te ver van hun leefwereld. Jongeren zoeken naar nieuwsonderwerpen die aanleunen bij hun eigen leefwereld en willen een evenwichtige mix van positief en negatief nieuws, van hard en zacht nieuws. Ze zijn sterk internationaal georiënteerd. 

Lees verder onder de afbeelding

Waarom op Instagram?

Tieners consumeren hun nieuws hoofdzakelijk op social media. Instagram is uitgegroeid tot het centrale platform voor jongeren. Een platform waar ze nieuws ook toelaten.  Ze hebben ook behoefte aan een platform waar ze constructief in interactie kunnen gaan over nieuws en maatschappelijke onderwerpen. Een platform waar ze zich ‘veilig’ voelen en waar de interactie gemodereerd wordt. 

Lees verder onder de afbeelding

NWS wordt elke dag gemaakt door een jonge ploeg, die met één been nog in de doelgroep staat en die voortdurend in interactie gaat en feedback vraagt aan de jongeren.

NWS biedt een antwoord op al die vragen. Vanaf 1 april te volgen op het Instagramaccount @nws.nws.nws

Herbekijk hieronder de reportage in Het Journaal:

Video player inladen...