Wegenwerkers schrijven open brief: "We verwachten geen taart, maar respect en een vriendelijk woord zouden fijn zijn"

Meer dan 200 wegenwerkers schrijven in een open brief over de agressie en de frustaties die ze vaak over zich heen krijgen. Buurtbewoners en voorbijgangers tonen niet altijd respect voor hun werk, "terwijl ze ook eens aan het resultaat mogen denken: betere straten en infrastructuur." Naar aanleiding van de actie "30 dagen zonder klagen" vragen de wegenwerkers om meer begrip. 

"Niet dagelijks, maar zeker wekelijks krijgen we te maken met frustratie en agressie van bewoners waar we op dat moment aan het werken zijn. Die frustraties zijn echt het grootste probleem dat we op een werf meemaken", vertelt werfleider Frank Theerens van aannemersbedrijf DCA Infra in het Radio 1-programma "Bij Debecker." In de open brief hebben de wegenwerkers het ook over lege blikjes die voor hun voeten gegooid worden, of grove gebaren die voorbijgangers maken.

"Mensen zijn vooral gefrustreerd als ze niet met de wagen tot voor hun deur kunnen rijden", zegt Frank. "Of nog erger, als ze hun oprit niet meer op kunnen. Dan komen ze geërgerd vragen 'of wij hen tijdens hun verhuis het komende weekend ook zullen helpen om alle dozen 100 meter ver te dragen'. Maar wij voeren gewoon ons werk uit. Ook geluidsoverlast veroorzaakt vaak ergernis. Meestal beginnen we om 7 uur 's morgens, maar dat is voor veel mensen te vroeg."

Mensen die vaak komen klagen, mogen er zeker van zijn dat hun oprit als laatste aangelegd wordt

Frank Theerens, werfleider

Taart

Om al die redenen heeft Frank een open brief geschreven, die ondertekend werd door meer dan 200 collega's. Daarin vragen ze om minder getoeter en meer begrip: "Wegenwerken zijn voor niemand leuk, maar denk ook eens aan het resultaat: we zorgen voor betere wegen, betere rioleringen en meestal ook een veiligere verkeerssituatie, als we bijvoorbeeld een nieuw fietspad hebben aangelegd."

"Mensen lijken te vergeten dat wij er ook geen plezier in hebben om de mensen het leven zuur te maken. Wij werken zo snel mogelijk om ieders huis of handelszaak weer bereikbaar te maken. Al moet wel gezegd worden dat mensen die vaak komen klagen, er zeker van mogen zijn dat hun oprit als laatste aangelegd zal worden. Onze arbeiders zijn namelijk stevige kerels met eigen logica en hun emmer kan ook al eens overlopen."

"Maar mensen die vriendelijk zijn, zullen altijd snel geholpen worden door de wegenarbeiders. We verwachten geen stuk taart elke dag, een vriendelijk woord volstaat al voor ons. Al is een fris drankje dat ons wordt geschonken door bewoners altijd heel fijn natuurlijk", zegt Frank lachend.

Bekijk het gesprek met Frank Theerens in "Bij Debecker":

Video player inladen ...