Video player inladen...

Ex-vrouw slachtoffer neergestort vliegtuig klaagt Boeing aan: "Ik doe dit voor onze kinderen"

Huguette Debets, een Nederlandse vrouw van Rwandese afkomst uit Brussel, klaagt als eerste wereldwijd vliegtuigbouwer Boeing aan voor "dood door nalatigheid". Jackson Musoni, haar ex-man en de vader van haar twee jongste kinderen, was een van de 157 inzittenden die de intussen veelbesproken crash op 10 maart met een Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines niet overleefden. 

Debets wil gerechtigheid voor Jackson Musoni, die voor de Verenigde Naties werkte, en voor alle slachtoffers. Als allereerste wereldwijd heeft ze daarom voor deze ramp een klacht ingediend tegen de vliegtuigfabrikant. De aanklacht luidt "dood door nalatigheid". Of het effectief tot een rechtszaak komt en of ze die dan wint of niet, is voor haar van ondergeschikt belang. Ze wil vooral dat dit verhaal wereldwijd aandacht blijft krijgen.  

"Zes maanden geleden is het allemaal begonnen", vertelt Debets in "De afspraak". "189 doden bij een eerste crash met hetzelfde type toestel (van het Indonesische Lion Air in de Javazee eind oktober 2018, nvdr). We hebben er niet bij stilgestaan. Zelfde type, zelfde nalatigheid, technische problemen, zelfde communicatie over klachten ook. En daar is nooit wat mee gedaan. Toen is Boeing ermee kunnen wegkomen. "

"Voordat een vliegtuig verkocht wordt, moet het heel wat testen ondergaan", gaat Debets verder. "Er is een hele procedure. Er hangen zoveel levens van af als je zo'n vliegtuig in de markt zet. Dan moet het 200% juist zijn." 

"Ik dacht meteen: wie heeft dit vliegtuig gefabriceerd?"

Een Amerikaanse advocaat nam zelf contact op met Debets."Het grappige is dat ik al op zoek was naar een advocaat om hen aan te klagen. Hoe kan het dat we er zes maanden geleden nooit echt zijn op ingegaan, vroeg ik me af. Ik dacht toen al bij mezelf: wie heeft het vliegtuig gefabriceerd? Dit kan niet normaal zijn. Toevallig zaten er in het tweede vliegtuig heel veel medewerkers van de Verenigde Naties omdat er een conferentie was in Nairobi. Er zaten allerlei nationaliteiten in. Dit gaat om mensenlevens."

"Wil onze kinderen uitleggen wat ik eraan gedaan heb"

Voor een rouwproces heeft Debets op dit moment geen tijd, maar dat hoeft voor haar ook nog niet. "Er zijn heel veel vragen die we eerst moeten beantwoorden." 

"Nu ga ik voor de rest van hun leven aan mijn kinderen moeten uitleggen waarom hun papa nooit meer terugkomt. Ik wil hen ook kunnen uitleggen wat ik eraan gedaan heb. De jongsten zijn 4 en 5. Zijn stiefdochter is 8. Zij hebben geen enkel besef wat dood betekent, maar ze weten wel dat hun papa dood is." 

Debets wil vooral awareness, dat mensen het beseffen, erbij stilstaan. "Er is zoveel onrecht in de wereld waar we ons niet echt op concentreren. Er wordt ons gezegd dat een vliegtuig de veiligste manier is om te reizen. Nu zijn er in 6 maanden tijd 346 levens zomaar verloren gegaan bij die twee vliegtuigrampen. Er zijn gewoon dingen die onacceptabel zijn en dit is er een van." 

Debets deed haar hele verhaal aan de advocaat en al snel beslisten ze samen een klacht in te dienen. "Ik kan rouwen, dat moet ik op een gegeven moment ook doen, maar als er nu nog een derde vliegtuig zou neerstorten? Ik voel zelf de verantwoordelijkheid om mijn verhaal en pijn uit te spreken en ik wens dat niemand toe. Als mijn stem het enige is wat ik kan gebruiken, waarom niet?" 

Schikking of rechtszaak?

Het verhaal kan nu twee kanten op. "Of Boeing probeert tot een schikking te komen, ze betalen maar af om dit zo snel mogelijk te blussen", zegt Debets. "Of de zaak gaat echt naar de rechter. Als ze tot een regeling willen komen, wat kan ik dan doen? Gerechtigheid is voor iedereen anders. Het feit dat we het nu uitspreken, dat de wereld het er meer over heeft dan de dag van de crash zelf, het feit dat bepaalde fouten naar boven zijn gekomen, daar zijn we al heel snel ver mee gekomen. Ik denk dat Boeing ook beseft -maar nog niet genoeg misschien- dat ze er niet meer mee wegkomen zoals de eerste keer. Ze hebben al bepaalde uitspraken gedaan. Je merkt wel in interviews met Boeing dat het een grote bron van stress is voor hen. Ik verwacht dat het nog heel lang gaat duren, maar ik heb alle tijd." 

Op dit moment staan wereldwijd alle toestellen van het type 737 MAX nog altijd aan de grond na de twee crashes.  

Bekijk het gesprek met Huguette Debets in "De afspraak": 

Video player inladen...

Meest gelezen