Video player inladen...

Wegspringen voor je leven, auto's die in het park vliegen: voor de inwoners van Koekelberg was dit het ongeluk te veel

Rond het kruispunt in Koekelberg, waar gisteren een Roemeense vrouw van 30 werd overreden door een wagen die rechts inhaalde op het fietspad, klinken hallucinante verhalen over de verkeersonveiligheid, die al decennia aansleept. Even hard zijn de meningen over de politieke onverschilligheid.

Petra en Hans wonen in de Landsroemstraat, vlak bij de hoek van de Jetselaan. “Ik zie vaak dat er ongelukken gebeuren, auto’s vliegen zelfs uit de bocht tot in het park. Er wordt gewoon veel te snel gereden,” zegt Petra. In de middenberm staan struikjes, maar die worden niet goed gesnoeid, en daardoor zijn voetgangers niet goed zichtbaar. “Er zijn al buurtbewoners die de haagjes dan maar zelf hebben bijgeknipt.”

Het is een startbaan, een autosnelweg

Hans: “Als je oversteekt moet je zeker één keer op vijf wegspringen om niet overreden te worden. We hebben al zo vaak gemeld dat dit kruispunt gevaarlijk is, maar het antwoord was dat het geen prioriteit was. Je ziet het zelf: de Landsroemlaan is een soort van startbaan; auto’s komen uit de files van het centrum en zien een lange baan voor zich. Ze willen hier zo snel mogelijk invliegen. Het is een autosnelweg.  Ik was verwonderd dat het nog niet eerder gebeurde, zo’n zwaar ongeluk.” Hans vindt het ook “typisch voor Koekelberg, voor alle grote lanen rond het Elisabethpark.”

foto Google streetview

Alle drie mijn kinderen zijn op de fiets aangereden

De kinderen van Griet, die in de Jetselaan woont, zijn geboren in de jaren 90. “Toen hebben we al gevraagd om veiliger verkeer. Maar, zei de gemeente, het is een gewestweg. En omgekeerd. Ze stuurden ons van het kastje naar de muur. Auto's vlammen hier soms tegen 100 per uur. Er gebeuren hier elke week ongevallen. We komen er zelfs niet meer voor buiten." Haar kinderen zijn alle drie met de fiets naar school geweest en "alle drie zijn ze omvergereden in de buurt. Gelukkig zonder veel erg."

De enige optie is vertragen

Het Brussels Gewest heeft nu gezegd dat er paaltjes komen naast het fietspad. “Het is een begin, maar er moet nog veel meer gebeuren,” zegt Petra.  “De enige optie is vertragen, met een zone 30, een stoplicht, slechts één rijstrook, een breder voetpad, een breder fietspad, meer controles.”

Bovendien kun je niet zomaar wat paaltjes neerpoten. De hele inrichting moet anders. Nu is de volgorde: huizen, voetpad, parkeerstrook, fietspad (“moordstrookje”), rijbaan. Het fietspad moet naast het voetpad liggen.

Politici, hier kunnen jullie scoren

Petra: “Ik ben woest. Het is enorm frustrerend dat er zo laks of zelfs niet wordt gereageerd. Het moet gewoon gebeuren, punt aan de lijn. Politici: het is hier een open goal, hier kunnen jullie scoren! Frans- of Nederlandstalig, what the fuck, hier zijn mensenlevens in het spel.”

Alle buren hebben wel zo’n verhaal, zegt Annemie Maes, nog even Brussels Parlementslid voor Groen en van buurgemeente Jette. Ze diept een interpellatie op van vier jaar geleden. "Dit is al jaren bezig. Het is jammer dat er eerst een dode moet vallen voor er iets gebeurt. De versnippering van bevoegdheden is een groot probleem. Heel veel mensen zijn zogezegd bevoegd, maar niemand voelt zich verantwoordelijk.”

Intussen is de herdenking begonnen, met bloemen, kaarsen en keitjes rond een boom. De dood van Dariana, de Roemeense zonder familie in Brussel, "was te vermijden", staat op een bordje. Buurtbewoner Jacques Van Neck speecht voor een 30-tal mensen: “Het is triest, maar ze is niet voor niets gestorven. Er is iets aan het bewegen,” klinkt het toch nog hoopvol.

Actiecomité

“Dit is het ongeluk te veel voor Koekelberg”, vat Koen De Paepe samen. “Ik beweeg zelf met mijn kinderen dagelijks door dit kluwen. Iedereen hoopt dat dit ongeluk de trigger zal zijn om actie te ondernemen.” Samen met andere buurtbewoners heeft hij een gesprek gehad met burgemeester Ahmed Laaouej (PS). “Hij herhaalde meermaals dat hij de zwartepiet niet zal doorspelen en zelf zijn verantwoordelijkheid zal opnemen. We hopen dat het niet bij praatjes blijft.”

De Paepe en Van Neck richten morgen een actiecomité op om op de langere termijn te kunnen wegen op het verkeersbeleid “in de hele noordwestelijke kant van Brussel, langs de as Keizer Karellaan en de tunnel.” 

Nultolerantie

Burgemeester Ahmed Laaouej heeft intussen aan de politiezone Brussel-West gevraagd om nultolerantie toe te passen voor verkeersinbreuken die zwakke weggebruikers in gevaar brengen: te hard of door het rood rijden of rechts inhalen.

Bekijk de beelden van de stille wake die enkele tientallen buurtbewoners hebben gehouden uit "Het Journaal" hier:

Video player inladen...