Mobiliteitsexpert over nieuw parkeerbeleid Antwerpen: "Parkeren is er nog te goedkoop"

Vanaf vandaag betaal je op meer plekken in Antwerpen om je auto te parkeren. Vooral in de buurten buiten de Singel verandert er veel. "De stad viseert duidelijk de pendelaars", zegt mobiliteitsexpert Dirk Lauwers (UA) in "Start je dag". Nog volgens Lauwers is het parkeren in Antwerpen nog te goedkoop. "Zo geeft de stad probleemloos parkeer­vergunningen voor twee wagens, in andere steden is die tweede betalend."

"Het nieuwe parkeerbeleid zal mensen die in Antwerpen komen werken, aanzetten om over te schakelen op het openbaar vervoer", zegt Dirk Lauwers op Radio 2 Antwerpen. "Dat is een goede zaak. Pendelaars nemen een parkeerplek in die bedoeld is voor buurtbewoners. Die laatsten zullen vanaf vandaag minder lang moeten rondrijden en minder brandstof verbruiken om dicht bij huis te parkeren", aldus de mobiliteitsexpert van de Universiteit Antwerpen. "Uiteraard moet er dan ook werk gemaakt worden van betere fietspaden en meer openbaar vervoer."

"Lappendeken van parkeerzones"

In grote delen van Deurne, Borgerhout en Berchem moet je vanaf vandaag betalen na twee uur parkeren, in de nieuwe roze zone (zie foto). Daarnaast zijn er ook nog de blauwe zones zoals rond het Middelheimziekenhuis. Daar mag je maximaal twee uur parkeren met je schijf. "De stad heeft het nodeloos complex gemaakt", zegt Lauwers. "Er is een lappendeken aan parkeerzones en er is veel onduidelijkheid. Ik pleit voor drie duidelijke tarieven. Eén parkeerzone waar je niet hoeft te betalen, bijvoorbeeld in Ekeren en Wilrijk. En dan nog twee betaalzones, een buiten de Singel en een in de binnenstad." 

"Parkeren moet nog duurder"

Hoewel veel mensen erover klagen, pleit Lauwers voor nog hogere parkeertarieven. "In vergelijking met Duitse en Nederlandse steden is parkeren in Antwerpen heel goedkoop. Door het duurder te maken dwing je mensen om na te denken over alternatieven." Antwerpen kan daarom nog verder gaan. "De stad geeft mensen probleemloos een bewonersvergunning voor twee auto's. In andere steden is die tweede vergunning betalend. Ik ken zelfs geen enkele stad die het aanpakt zoals Antwerpen", aldus de mobiliteitsexpert. Een laatste punt van Lauwers' kritiek gaat over de hulpverleners. "In Gent mogen dokters en thuisverplegers gratis parkeren. Ik begrijp niet waarom dat in Antwerpen niet zo is."

Wil je rustig nalezen wat er in je buurt of voor je komende bezoek aan de stad verandert? Dat kan op deze site van de stad Antwerpen.

Meest gelezen