Docent winkelmanagement: "Leuven moet beter luisteren naar handelaars"

In Leuven kondigden de voorbije dagen heel wat winkels aan dat ze gingen sluiten. Dat gebeurt om diverse redenen, toch duikt vaak het woord circulatieplan op. Docent winkelmanagement Alain Ogiers van de UCLL hogeschool raadt het Leuvense stadsbestuur aan om beter te luisteren naar wensen van de handelaars: "Zij kennen hun klanten het beste".

De voorbije dagen bleek dat niet alleen kookhuys Mafrans, maar ook het L-café, het M-café, Delsart, Atelier Rebul en nu ook de bekende bloemenwinkel Young Amadeus de deuren sluiten. Wat is er aan de hand in Leuven?

"Leuven staat niet alleen, ook veel andere steden in heel West-Europa stoppen traditionele winkels. Consumenten doen andere dingen dan alleen maar shoppen, hun tijdsbesteding is ook anders." zegt Alain Ogiers, docent winkelmanagement en retail aan de UCLL in Haasrode op Radio 2 Vlaams-Brabant.

"Een circulatieplan heeft veel impact, toch zijn we daar in Leuven niet zeker van, tot nu toe zijn daar geen cijfers van. Bereikbaarheid is erg belangrijk, er is een betere dialoog nodig met het stadsbestuur. Handelaars kennen hun klanten, het stadsbestuur moet veel meer luisteren naar de wensen van de handelaars en het circulatieplan en de bereikbaarheid aanpassen."

Leefbaar

Is het nog leefbaar om een winkel te beginnen in het centrum van een stad of gemeente? Ogiers denkt van wel: "Wie nog een bakstenen winkel begint, moet bereid zijn om eerst een uitgebreid plan te maken, heel veel te werken en je moet beseffen dat je er weinig geld aan verdient." Wie wil dat nog doen? "Wel je bent je eigen baas, zelfstandig en soms zit zoiets in het bloed." 

Het idee dat online goedkoper is blijkt niet altijd te kloppen. "Retailers zijn niet gek, ze vragen dezelfde prijs als webshops, ook al wordt de winstmarge kleiner en kleiner", aldus Ogiers.

De winkeldocent denkt dat gemeenten of steden zonder winkelcentrum halve spooksteden worden. "Er is zeker nog een toekomst voor zelfstandige winkels met bediening en advies op maat van de klant, met veel beleving, echt kwaliteitsaanbod, vriendelijk met kennis van zaken en met tijd voor de klant. Alleen moeten we een oplossing vinden voor de dure handelsfondsen. Veel vijftig- en zestigplussers denken aan stoppen door hun leeftijd en vaak hebben ze geen opvolgers binnen het gezin of de familie. Nieuwe starters hebben niet het geld om zo'n winkels of winkelpanden over te nemen. Daar zit wel een probleem. Maar er is zeker toekomst voor toekomstige winkeliers, maar het zal anders dan nu moeten." 

Meest gelezen