Video player inladen...

Topman Boeing biedt excuses aan voor crashes met 737 MAX: "Deze tragedies wegen zwaar op ons hart"

CEO Dennis Muilenburg van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft zijn excuses aangeboden voor de dodelijke crashes met de 737 MAX in Indonesië en Ethiopië. Eerder vandaag stelde het ministerie van Verkeer van Ethiopië het eerste officiële rapport over het ongeluk van vorige maand voor. Bij die crash zijn alle 157 inzittenden omgekomen.

"Het spijt ons, bij Boeing, dat levens zijn verloren bij de recente ongelukken met de Boeing 737 MAX", met die woorden begint CEO Muilenburg van Boeing een boodschap die hij vanavond via Twitter heeft verspreid.

"Deze tragedies blijven zwaar op ons hart en onze geest wegen", gaat hij voort. "We bieden ons medeleven aan aan de nabestaanden van de passagiers en de crew aan boord van de vluchten."

In het tweede deel van zijn boodschap haalt Muilenburg het besturingssysteem MCAS aan (zie onder). Daarbij geeft hij te kennen dat het waarschijnlijk een rol speelde zowel bij de crash in Indonesië als bij die in Ethiopië.

De boodschap van Muilenburg volgt op het voorlopige rapport dat het ministerie van Verkeer van Ethiopië eerder vandaag bekendmaakte over de crash in het Afrikaanse land.

Video player inladen...

"De bemanning van de Boeing heeft alle procedures die door de constructeur waren aanbevolen, gevolgd maar was niet in staat om het vliegtuig onder controle te krijgen", zo zei de Ethiopische minister van Verkeer Dagmawit Moges bij de voorstelling van het rapport in Addis Abeba.

Ze benadrukte dat het vliegtuig van Ethiopian Airlines in goede staat was en dat de piloten over alle licenties en opleidingen beschikten om dat vliegtuig, een B-737 MAX 8, te besturen. Het nieuwe vliegtuig was ook in goede staat en het opstijgen verliep normaal, aldus de minister.

Kort na het opstijgen zou de neus van het vliegtuig echter naar beneden gedoken zijn. De piloten zouden daarop alle procedures die door Boeing waren voorgesteld, gevolgd hebben, maar konden de crash niet vermijden. Bij het ongeluk zijn alle 157 inzittenden omgekomen.

Het gaat om een tussentijds verslag en er is meer onderzoek nodig, maar toch beveelt de minister Boeing en de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA (Federal Aviation Administration) aan om een grondig onderzoek te voeren naar het besturingsmechanisme vooraleer dat type vliegtuigen opnieuw in gebruik te nemen. Volgens de minister is het niet de bedoeling om een schuldige aan te wijzen, maar toch sluit ze juridische stappen niet uit.

Familieleden van de slachtoffers treuren tijdens een herdenking in Addis Abeba. AP2010

"Nose dive" door verkeerde informatie?

Een echte oorzaak voor het ongeluk heeft de minister niet aangegeven, maar ook zij had het over de "nose dive" of het met de neus naar beneden trekken dat door specialisten al langer beschouwd werd als de oorzaak.

"Omdat dat met de neus naar beneden duiken herhaaldelijk blijkt te gebeuren zonder aanleiding, bevelen wij aan dat dit besturingssysteem opnieuw wordt onderzocht door de constructeur (Boeing)", zo besluit Ethiopië het onderzoek.  

De verdenking gaat nog altijd uit naar sensoren die verkeerde informatie zouden doorsturen naar dat besturingssysteem, waardoor de boordcomputer het toestel in een neerwaartse duik zou sturen. Dat zou ook de oorzaak geweest zijn van het ongeluk met een gelijkaardig toestel van de Indonesische maatschappij Lion Air eind oktober vorig jaar. Toen zijn 189 inzittenden omgekomen.

Na het ongeluk met Ethiopian Airlines zijn wereldwijd alle vliegtuigen van het type B-737 MAX 8 en 9 aan de grond gebleven.

Boeing past besturingssysteem en opleiding aan

Net vandaag heeft de vliegtuigproducent Boeing een aanpassing van het MCAS-besturingssysteem aangekondigd. Boeing zal de software zodanig aanpassen dat piloten altijd de mogelijkheid zullen hebben om het systeem uit te schakelen en over te gaan tot manuele besturing.

Alle piloten die met de Boeing B-737 MAX zullen vliegen, zouden een extra opleiding krijgen. Er komt ook een onderzoek naar het systeem zelf en vooral naar de reden waarom de sensoren foutieve informatie aan de computer doorgeven. Boeing wil daarbij samenwerken met Ethiopian Airlines en met de FAA in de Verenigde Staten.

Twee ongelukken op enkele maanden tijd stelt producent Boeing voor problemen. Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.

Bekijk hier het fragment uit "Het Journaal":

Video player inladen...