#LikeMe in Concert: Muzikale Ketnet-reeks verkoopt tweemaal Lotto Arena uit: "Razend populair bij jong en oud"

De muzikale fictiereeks van Ketnet #LikeMe staat vandaag tweemaal in een uitverkochte Lotto Arena in Antwerpen. De reeks die zich afspeelt op en rond een middelbare school en wordt doorspekt met hedendaagse versies van Nederlandstalige liedjes, is razend populair bij jong en oud. 

Lopen uw kinderen ook al maanden lang liedjes te zingen van Nicole & Hugo, Yasmine, Mama’s Jasje of Bobbejaan Schoepen? Allemaal de schuld van #LikeMe, de populaire reeks op Ketnet met het hoge musicalgehalte. Voor de reeks werden 26 Nederlandstalige klassiekers in een nieuw jasje gestoken. Met succes. Vandaag vullen de acteurs en actrices van de reeks tweemaal de Lotto Arena in Antwerpen. Telkens een muziektempel vol met meezingende en dansende jongeren, ouders én grootouders want de reeks is razend populair bij jong en oud.

Lees verder onder de foto van de hoofdrolspelers:

#LikeMe leek op papier misschien de zoveelste clichéserie te worden. Het verhaal: door ziekte van haar moeder moet het tienermeisje, de ietwat seutige, Caro niet alleen verhuizen naar een nieuwe stad, maar ook naar een nieuwe school. Daar krijgt ze het aan de stok met een ander meisje, uiteraard een bloedmooie en populaire leerlinge, inclusief een bitch-gehalte. Voeg daar nog wat liefdesperikelen rond één en dezelfde jongen aan toe en je komt aan een "dertien in een dozijn tienerreeks". Maar niet zo bij #LikeMe.

De serie gaat zware maatschappelijke thema’s niet uit de weg, maar de makers gaven de serie vooral een hoog musicalgehalte. Met hedendaagse bewerkingen van Nederlandstalige klassiekers wilden ze jongeren laten kennismaken met de muziek uit de tijd van hun ouders en grootouders. Het was vanaf de eerste aflevering bingo. Sindsdien zitten (groot)ouders op zondag samen met de (klein)kinderen voor het scherm luidkeels mee te zingen. #LikeMe verbindt generaties. Het levert Ketnet hoge kijkcijfers op zondagochtend.

Lees verder onder de video van de #LikeMe-versie van "De allereerste keer" van Rita Deneve:

Video player inladen...

Netmanager Ketnet Maarten Janssen: "Ketnet heeft een risico genomen"

“De populariteit van #LikeMe overtreft al onze stoutste dromen. Het succes is ongezien”, zegt Maarten Janssen, netmanager van Ketnet. “Iedereen had een goed gevoel bij de serie, maar dat het zo een vaart zou lopen, hebben we echt niet zien aankomen.”

Voor Janssen ligt het succes voor het grootste deel in de liedjes. “Ouders en grootouders kennen die liedjes en kinderen leren ze kennen. Voor ouders is het leuk om hun kind te zien meezingen met liedjes die zij al jaren kennen. Dat schept een band. Dat zou niet het geval zijn als we de reeks met gloednieuwe liedjes hadden gemaakt.”

Voor ouders is het leuk om hun kind te zien meezingen met liedjes die zij al jaren kennen

Maarten Janssen, Netmanager Ketnet

Maarten Janssen geeft toe dat Ketnet een risico genomen heeft. “De thematiek is niet nieuw voor Ketnet, maar om daar een musicalreeks van te maken, was een risico. Dit had heel slecht kunnen uitdraaien als dit niet over heel de lijn goed was gemaakt.” 

Eén van die makers is Thomas Van Goethem van productiehuis Fabric Magic. De schrijver en producent van de serie is blij met het succes. “Ik zou liegen als ik zeg dat ik dit succes verwacht had”, zegt hij. “Je gelooft uiteraard in je eigen project en je droomt er van dat het zal aanslaan, maar deze grootteorde had ik niet verwacht.”

Zijn grootste schrik was vooral dat de jongeren niet naar de serie zouden blijven kijken en onderweg zouden afhaken. Niet dus en vooral: de serie houdt generaties in de ban. “Dat was eigenlijk wel de bedoeling”, geeft Van Goethem toe. Hij kijkt daarbij terug naar zijn eigen jeugd en de zondagse familiemomenten samen voor de televisie.

"Kinderen en ouders zitten vandaag de dag veel minder samen voor de buis en #LikeMe moest daar verandering in brengen. We wilden generaties verbinden en dus moesten de nummers ook voor ouders en grootouders herkenbaar zijn”, zegt Van Goethem. “Voor de jongeren zijn het zo goed als nieuwe nummers maar voor de ouders zijn het nostalgische liedjes.”

"Muziek moet de rauwe maatschappelijke thema's bespreekbaar maken"

Dat dit kan met een serie waar plaats is voor rauwe maatschappelijke thema’s, stemt Van Goethem gelukkig. “Vandaag de dag hebben veel jongeren toegang tot kanalen waar die dingen te zien en te horen zijn”, zegt hij. “Jongeren weten wat er in de wereld gebeurt en we moeten ze niet voor dom houden of te veel betuttelen. Jongeren zijn volwassener dan we denken.” Daarom vond Van Goethem het belangrijk om het verhaal te vertellen in al zijn facetten.

Thema’s als pesten, diversiteit, homo-ouderpaar, kanker, sterven… komen in de serie heel bewust aan bod en de muziek moet de thematiek verzachten. “Muziek moet lucht geven en een aanleiding zijn om de thema’s bespreekbaar te maken. De scènes moeten voor een dialoog tussen ouders en kinderen zorgen”, verduidelijkt Van Goethem. “Daarom is er ook heel sterk nagedacht over de keuze van de nummers, de variaties en de volgorde van muziekgenres.”

De serie wil "sterven" en "afscheid nemen" bespreekbaar maken. In een aflevering zingt Jeroen Van Dyck samen met zijn televisiedochter Caro "Afscheid van een vriend".  Lees verder onder de video.

Video player inladen...

#LikeMe in concert: twee keer een bomvolle Lotto Arena

De liedjes van Nicole & Hugo, Clouseau, Wim Soutaer, Mama’s Jasje, Yasmine en vele anderen zullen vandaag luidkeels meegezongen worden in de Antwerpse Lotto Arena. Op amper één week tijd was #LikeMe in Concert volledig uitverkocht. De vraag naar tickets was zo groot, dat Ketnet snel een tweede concert aankondigde. Ook dat raakte in geen tijd uitverkocht.

“Dit was totaal onverwacht”, zegt netmanager Maarten Janssen. “We zijn met een bang hartje naar de Lotto Arena getrokken. We hadden wel met het “Gala van de gouden K’s” het Sportpaleis uitverkocht, maar dit was nog iets anders. De serie liep nog maar net, er waren nog maar enkele afleveringen uitgezonden. Ik dacht dat we misschien te overmoedig werden. Maar we merkten dat hele families er zo hard in mee waren, dat we de sprong gewaagd hebben.” 

Ik dacht dat we misschien te overmoedig werden

Maarten Janssen, Netmanager Ketnet

#LikeMe is meer dan alleen maar een serie

Het succes van de serie overstijgt het scherm en is ook te voelen tot in de hitlijsten. Het debuutalbum van #LikeMe dat half maart uitkwam, schoot als een komeet de Ultratop binnen. Uit het niets meteen op één. De covers van de Vlaamse en Nederlandstalige klassiekers scoren ook in de Vlaamse Ultratop 50.

Maar er is nog meer. In de serie wordt er niet alleen gezongen, maar ook gedanst. Iedereen kan de dansjes leren via tutorials op Ketnet.be en de Ketnet-app. Zo beginnen al die nummers en dansjes snel een eigen leven te leiden op de speelplaatsen. Ook de karaokeversies en de videoclips van de nummers zijn via diezelfde kanalen beschikbaar.

Lees verder onder de video waarin Ketnetters danspasjes aanleren:

Video player inladen...

Het succes van de serie zorgt ervoor dat er een vervolg komt. Het tweede seizoen is al aangekondigd. De opnames starten normaal gezien in juli. Er zijn ongetwijfeld nog heel wat interessante Nederlandstalige muzieknummers die ook het volgende seizoen jong en oud kunnen verbinden. 

De cast van #LikeMe bracht hun versie van "Zeg 'ns meisje" van Paul Severs bij "Van Gils & Gasten" op Eén:

Deze video is niet meer beschikbaar. We beschikken momenteel niet over de rechten om deze video aan te bieden.

Bekijk hier het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen...

Meest gelezen