Video player inladen...

Nederlands chocolademerk daagt Belgische chocoladesector uit met "slaafvrije" chocolade

In Nederland kan je niet meer naast de veelkleurige verpakkingen van Tony's Chocolonely kijken. Sinds vorig jaar is het merk er marktleider.  Nog opmerkelijker is hun claim, dat ze 100 procent "slaafvrij" willen zijn.  "Nu willen we ook in België marktleider worden, misschien nog wel groter dan in Nederland", zegt het bedrijf in het Eén-magazine "De markt", "om zo de Belgische chocoladebedrijven uit te dagen het ook anders aan te pakken. Delhaize is het eerste bedrijf dat volgt en zijn huismerk "slaafvrij" maakt. 

Het begon ooit als een stunt van het televisieprogramma "Keuringsdienst van waarde" op de openbare omroep in Nederland. Na een reportage over de werkomstandigheden op de cacaoplantages in West-Afrika beslisten ze zelf een eerlijke melkchocolade op de markt te brengen om zo aan te tonen dat het ook anders kan. Die eerste 5.000 repen vlogen de deur uit en al snel moest de eerste oplage vergroot worden tot 13.000 stuks. Intussen bestaat de chocolade in vele varianten en is het chocolademerk vorig jaar marktleider geworden in Nederland.

De groei is een grote uitdaging voor het bedrijf. Niet volgens hen zelf, zij beweren dat ze in West-Afrika voldoende boeren kunnen vinden met wie ze samenwerkingen kunnen opzetten, maar wel volgens criticasters. Hoe groter het bedrijf wordt, hoe minder makkelijk de controle is.

In het begin heeft Tony's al één keer moeten inbinden. Een Zwitserse chocoladeproducent kreeg van de rechter gelijk dat geen enkel chocolademerk kan beweren 100 procent 'slaafvrij' te zijn, omdat de zeer uitgestrekte plantages nooit volledig te controleren zijn. Sindsdien staat er: "samen maken we chocolade 100 procent slaafvrij" op de verpakkingen, net iets genuanceerder dus.

België?

In elk geval slaat Tony's Chocolonely heel erg aan in Nederland. Het product ligt er echt overal; in elke winkel en in die winkels bovendien ook nog eens op alle plaatsen; in de chocolade-afdeling, aan de ingang, aan de kassa's... Je kan er niet meer naast kijken.

Intussen heeft het merk het kanaal en de oceaan overgestoken, maar het summum is de Belgische markt veroveren. "We hopen uiteindelijk ook marktleider in België te worden, misschien zelfs nog wel groter dan in Nederland", zo zegt de Belgische verantwoordelijke van het bedrijf. "Want hoe groter we worden, hoe groter onze impact in West-Afrika. En  als we een speler van formaat zijn, dan zullen de andere chocoladebedrijven meer geneigd zijn om ons voorbeeld te volgen."

We hopen uiteindelijk ook marktleider in België te worden, misschien zelfs nog wel groter dan in Nederland.

En daarin is Tony's een bijzonder bedrijf. Het wil zijn knowhow delen met concurrenten die het over een andere boeg gooien. In België is Delhaize de eerste die met de Nederlanders gaat samenwerken om alvast de melk- en pure chocolade van zijn huismerk Delicata  om te vormen.

"Het is vooral de expertise die zij hebben opgebouwd die wij kunnen gebruiken. Zij stellen een platform ter beschikking zodat wij hun principes nu kunnen toepassen voor ons huismerk om aan alle garanties te voldoen. Dat geeft ons de zekerheid dat de cacaoboeren in het zuiden een eerlijke prijs krijgen."

Nog één ding waarover het bedrijf eerlijk is: het idee voor deze chocolade is Nederlands, verder is dit gewoon Belgische chocolade. De bonen komen bij ons toe, die worden verwerkt in de fabriek van Barry Callebaut en in twee andere bedrijven in ons land worden er tabletten van gemaakt. Ook daarin wil het bedrijf dus eerlijk zijn.