Video player inladen...

Dedecker in debat met mobiliteitsexpert: "Uitmelken van automobilist" vs. "Met kilometerheffing rijdt iedereen vlotter" 

Politicus Jean-Marie Dedecker en mobiliteitsexpert van de KU Leuven Stef Proost zijn in "Terzake" in debat gegaan over de slimme kilometerheffing. Dedecker zegt dat hij zich zal blijven verzetten tegen wat hij "het uitmelken van de automobilist" noemt. Proost is een "believer" in het systeem: "hiermee kan je eindelijk de files aanpakken". 

De kilometerheffing -ook wel rekeningrijden genoemd- staat de jongste dagen opnieuw in de belangstelling, nadat een studie was uitgelekt waarin over 2 of 5 eurocent per kilometer werd gesproken. De beoogde kilometerheffing moet "slim" worden. Lees: variëren in functie van het tijdstip en plaats. Wie in de spits rijdt en rond de grote steden zal meer betalen dan iemand die in de daluren op rustige wegen rijdt. 

Of de slimme kilometerheffing er effectief komt, is nog niet zeker. Jean-Marie Dedecker, als onafhankelijke lijstduwer voor N-VA in West-Vlaanderen, wil er zich alvast stevig tegen verzetten. In een opiniestuk voor Knack had hij het over "automobilisten pesten". Dat betoog herhaalt hij in "Terzake". "Ik ben het beu dat de auto de melkkoe is van de overheid", zegt hij. "Mensen die hun auto nodig hebben zoals een timmerman zijn hamer nodig heeft, worden extra belast. Dit is de zoveelste werkloosheidsval die we gaan uitvinden."

N-VA-minister Ben Weyts toonde zich de voorbije jaren een voorstander van de slimme kilometerheffing. Partijvoorzitter Bart De Wever benadrukte gisteren wel dat het er niet zal komen met de N-VA als het neerkomt op een belastingverhoging. "Ik heb de 'verbeterende' woorden van de voorzitter gezien", zegt Dedecker, die benadrukt dat hij als onafhankelijke op de lijst staat. "Het zal niet meer kosten, zegt hij (De Wever, red.). Maar als het niet meer kost, waarom dan al die moeite doen om het in te voeren?"

Dit is de zoveelste werkloosheidsval die we gaan uitvinden

Jean-Marie Dedecker

"Rekeningrijden wordt ingevoerd vóór de automobilist"

Stef Proost, mobiliteitsexpert bij de KU Leuven, werkt al 20 jaar rond de slimme kilometerheffing en is een grote voorstander van het systeem. "Ik denk dat de geesten stilaan aan het rijpen zijn", zegt hij. " Er bestaan heel veel misverstanden over rekeningrijden. Rekeningrijden wordt ingevoerd vóór de automobilist. Dat wordt dikwijls fout begrepen. De bedoeling is in eerste instantie om vertrektijden te synchroniseren met de wegcapaciteit. Het gaat over een andere manier om de auto te gebruiken."

"Het slimme gaat erover dat je varieert naar plaats en tijd. In de spits betaal je meer. Dat is de enige manier om de wegcapaciteit goed te gebruiken. In theorie zou je daarmee alle files kunnen vermijden." Proost geeft als voorbeeld de autosnelweg tussen Leuven en Brussel 's ochtends. "Wie absoluut in Brussel wil zijn om 8.30 uur met de wagen, betaalt. Als je dat goed uitvoert, is er geen verhoging van de belastingen en gaat iedereen vlotter rijden."

Als je dat goed uitvoert, is er geen verhoging van de belastingen en gaat iedereen vlotter rijden

Stef Proost, mobiliteitsexpert KU Leuven

"Ik vind dat theoretisch prachtig", reageert Dedecker. Hij benadrukt dat niet iedereen zomaar kan kiezen wanneer hij werkt. "De mens die moet gaan werken, zal moeten betalen. Ik hoor van niemand het alternatief. Wie het openbaar vervoer gebruikt, is 70 procent langer onderweg. Mensen zullen hun auto niet thuislaten voor het rekeningrijden. We hebben de auto nodig: het behoort tot onze cultuur, het is een stuk van onze vrijheid."

Bekijk het volledige debat in "Terzake":

Video player inladen...

Wat is er de voorbije jaren gebeurd inzake het rekeningrijden? "Terzake" vat het kort voor u samen:

Video player inladen...

Meest gelezen