ProRail

ProRail stopt met omstreden campagne over gevaar rond het spoor

In Nederland heeft spoorwegbeheerder ProRail de nieuwe veiligheidscampagne stopgezet nog geen week na de lancering. Volgens ProRail hebben ze met de campagne ondertussen erg veel jongeren kunnen bereiken en is het doel van de campagne behaald. 

Pas vorige week donderdag ging de veiligheidscampagne van start. De campagne was gericht op jongeren met de bedoeling om hen te sensibiliseren voor spoorongelukken.

Onder de naam Victim Fashion, created by accident stelde de spoorwegbeheerder een kledinglijn voor met kapotgescheurde broeken, jassen, schoenen, ... Het waren allemaal replica’s van kledingstukken die echte jonge slachtoffers aanhadden toen ze omkwamen of zwaargewond raakten bij een spoorongeluk. 

Maar de campagne heeft tot sterk verontwaardigde reacties geleid onder meer bij het personeel van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Verschillende treinbestuurders reageren geschokt en melden dat de kleding traumatische herinneringen oproept. Ook de staatssecretaris van Infrastructuur  vond de campagne te ver gaan. 

De directeur van NS Marjan Rintel kroop in de pen om haar ongenoegen te uiten: "Met deze campagne heeft ProRail geen oog voor onze machinisten en hoofdconducteurs", schreef ze. "Ik heb aan de directie van ProRail onze verbazing, ongenoegen en afschuw geuit.”

ProRail: "Het is een heftige campagne"

ProRail geeft toe dat het een heftige campagne is. "Het ontketende een nationale en internationale discussie", schrijft de spoorwegbeheerder op zijn website. Maar de organisatie verantwoordt zich door aan te geven dat het aantal dodelijke ongelukken op en rond het spoor door onoplettendheid stijgt. “Daarom willen we jongeren wakker schudden en hebben we gekozen voor een impactvolle en realistische benadering, bedoeld om ze te raken en levens te redden”, aldus ProRail. 

Omdat de campagneboodschap door alle reacties al enorm veel jongeren heeft bereikt binnen korte tijd, kan ProRail de campagne in deze impactvolle vorm afronden

ProRail

"Omdat de campagneboodschap door alle reacties al enorm veel jongeren heeft bereikt binnen korte tijd, kan ProRail de campagne in deze impactvolle vorm afronden", schreef ProRail nog. “Aan de gevoelens van nabestaanden, machinisten en conducteurs gaan we niet voorbij. Dankzij de discussies leeft het onderwerp misschien wel meer dan ooit."