Video player inladen...

Testen met "slimme" auto's die informatie delen voor veiliger verkeer: auto weet al dat voorligger remt, voor bestuurder het ziet

Auto's die elkaar informatie doorgeven, zouden de veiligheid op de weg aanzienlijk kunnen verbeteren. Als een auto remt zou die dat bijvoorbeeld kunnen doorseinen naar achterliggende voertuigen, zodat die veel sneller kunnen reageren dan bestuurders zouden kunnen. Die technologie wordt momenteel bij ons getest langs de E313 in Deurne door de universiteiten van Gent en Antwerpen in samenwerking met technologiebedrijf Imec.

Kettingbotsingen en andere ongevallen ontstaan vaak omdat een bestuurder te laat doorheeft dat hij of zij moet remmen of uitwijken. Een ongeval op een autoweg kun je immers pas zien wanneer de bestuurder voor jou begint te remmen, en dan is het vaak al te laat. Volgens de onderzoekers heeft een menselijke bestuurder gemiddeld een halve seconde nodig om te reageren. Computers doen dat veel sneller.

Met de technologie die vandaag wordt getest, geven auto's informatie aan elkaar door en kan een bestuurder dus weten dat hij moet remmen nog voor hij dat kan zien. Op termijn is het de bedoeling dat de auto vanzelf gaat afremmen als de voorligger zo'n remsignaal doorseint. 

Op de E313 ter hoogte van Deurne zijn er speciale radio-eenheden geïnstalleerd. Op dat traject zullen twee auto's rijden die uitgerust zijn met een radiomodule. Zo krijgen de auto's informatie over de situatie op de weg én kunnen de auto's communiceren met elkaar.

Twee auto's zullen mét de speciale technologie rijden, een andere auto heeft die technologie niet. Onderzoekers gaan testen hoe de auto's met de technologie zullen inspelen op de auto zonder technologie.

Voor alle duidelijkheid: de communicerende auto's zullen in eerste instantie worden getest op een aparte rijstrook op een parallelweg naast de snelweg, niet tussen het gewone verkeer. Als alles goed verloopt wordt wel tussen het gewone verkeer getest op de E313.

Verschillende technologieën getest

Verschillende autofabrikanten en onderzoekers ontwikkelen vandaag technologieën voor slimme auto's en zelfrijdende auto's. Het probleem is dat de autosector nog niet heeft gekozen welke technologie hij wil gebruiken.

"Nochtans is het voor de interoperabiliteit tussen auto's van verschillende automerken belangrijk dat de autosector voor één welbepaalde technologie kiest. Of dat men kan garanderen dat de verschillende technolgieën kunnen samenwerken", zegt Bart Lannoo van Imec/Universiteit Antwerpen. Binnen dit project zullen verschillende technologieën getest worden. 

De mogelijkheden van de technologie zijn volgens Lannoo erg groot. "De communicatie tussen de auto’s leidt ertoe dat er veel sneller kan gereageerd worden in het verkeer", zegt hij. "Op die manier vermijden we plots remmen, filevorming enzovoort. En kan je verkeer in feite vlotter en veiliger verlopen."

Vlaanderen trekt 3,5 miljoen euro uit voor de test. "Deze technologieën kunnen onze snelwegen veiliger maken en het fileprobleem verlichten", zegt Vlaams minister van innovatie Philippe Muyters (N-VA). Ook Europa zal subsidies vrijmaken voor het onderzoek.

Dat geld is het meer dan waard, zegt ook Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "Uiteindelijk zijn mensenlevens ons wel iets waard en het kan leiden tot minder files", zegt hij. "We winnen op twee vlakken: verkeersveiligheid en doorstroming."

Bekijk hieronder de reportage uit "Het journaal":

Video player inladen...

Meest gelezen