Video player inladen...

Ben Weyts (N-VA) stapt af van kilometerheffing: "Ik zie geen politiek draagvlak, ook niet bij de bevolking"

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil dan toch geen kilometerheffing invoeren, een systeem waarbij autobestuurders een belasting betalen per gereden kilometer. Dat zegt hij in "Terzake". "Ik stel vast dat hiervoor geen politiek draagvlak bestaat, ook niet bij de bevolking."

"Rekeningrijden rond Brussel en Antwerpen wordt onvermijdelijk": dat liet voorzitter Bart De Wever van de N-VA in maart vorig jaar optekenen in een debat in de aanloop naar de lokale verkiezingen (zie video onder). Zijn partijgenoot en Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts toonde zich lange tijd eveneens een voorstander van dit alternatief voor de huidige verkeersbelasting, maar in de aanloop naar de regionale verkiezingen van 26 mei verandert hij het geweer van schouder: voorlopig wil hij rekeningrijden of een kilometerheffing dan toch niet invoeren.

(Lees voort onder video)

Video player inladen...

"Voor de aanpak van de files heb je geen duizend alternatieven", zegt hij vanavond in "Terzake" op Canvas. "Ik denk dat rekeningrijden een deel van de oplossing zou kunnen zijn op voorwaarde dat het niet om een belastingverhoging gaat, dat we de buitenlanders laten meebetalen en dat er een politiek draagvlak is. Dat draagvlak is vandaag nergens meer te bespeuren, ook niet bij de bevolking."

"Ben-belasting"

De suggestie dat een en ander heeft te maken met een recente campagne van Vlaams Belang die rekeningrijden een "Ben-belasting" noemde, wuift Weyts weg. "Vlaams Belang heeft zijn campagne op de man gespeeld, maar daar gaat het niet over. Het gaat over dingen realiseren en dan moet je niet bij Vlaams Belang zijn. Dan moet je bij andere partijen zijn en die hoor ik de afgelopen weken niet meer."

Draagvlak of niet: volgens verkeersexperts is een kilometerheffing wel degelijk een uitgelezen instrument om verkeer te sturen en het fileprobleem in te dijken. Hoort een minister dan niet politieke moed aan de dag te leggen in plaats van een onpopulaire maatregel te vrezen? "Het debat is zowel door voor- als tegenstanders vergiftigd met extreme scenario's", zegt Weyts. "Mensen zijn bang gemaakt. Ze denken dat ze dit jaar nog duizend euro extra zullen betalen. Waar halen ze het?"

Kwantumsprong

"Niks doen is geen optie. In 2018 is de filezwaarte voor het eerst in jaren gedaald. De investeringsbudgetten zijn serieus verhoogd en precies daar waar we hebben geïnvesteerd, is de filezwaarte afgenomen. Afgelopen legislatuur hebben we 10 miljard euro geïnvesteerd, in de volgende moeten we een kwantumsprong tot 15 miljard euro maken."

Weyts wil in de volgende legislatuur grote knelpunten als het Oosterweeldossier in Antwerpen en de Grote Ring rond Brussel aanpakken, maar hij wil ook in alternatieven investeren. "Nu al zijn de budgetten voor fietsinfrastructuur verhoogd. Daar zie je sneeuwbaleffecten: steeds meer mensen fietsen."

Weyts betwijfelt dat de volgende Vlaamse regering wél een kilometerheffing zal invoeren, al wil hij dat tegelijk niet met zoveel woorden uitsluiten. "Het zou me verbazen als er na de verkiezingen wél een politiek draagvlak is, tenzij Kerstmis en Pasen dan toch op dezelfde dag vallen. Tenzij iedereen van koers verandert. In de politiek doe je niks alleen."

Bekijk hieronder het volledige gesprek met Ben Weyts in "Terzake":

Video player inladen...

N-VA en kilometerheffing, "Terzake" dook in het archief:

Video player inladen...