Video player inladen ...

Waar vindt u de meeste laadpalen voor elektrische auto's in Vlaanderen?

Het aantal laadpalen voor elektrische auto’s verschilt heel sterk per provincie. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister voor Energie Lydia Peeters (Open VLD). Oost-Vlaanderen is koploper met ruim 800 openbare laadpunten. Limburg is hekkensluiter en heeft maar goed de helft van dat aantal laadpalen. “De spreiding is vooral te verklaren door de sectoren die actief zijn per provincie”, zegt Bart Massin van sectorfederatie AVERE. Vooral de IT-, engineering- en consultancy-sectoren blijken grote trekpleisters te zijn.

België heeft de kaap van 10.000 laadpunten voor elektrische auto’s gerond. Dat heeft AVERE, de Belgische federatie voor elektromobiliteit berekend. Bijna de helft van die laadpalen (zo’n 4.500) staat op bedrijfsterreinen, een klein derde (3.047) van het laadpaalpatrimonium is openbaar en het resterende kwart (2.500 dus) zijn speciale stopcontacten bij particulieren.

Opvallend is dat de laadpalen heel ongelijk verdeeld staan over het land: Vlaanderen is duidelijk koploper tegenover Wallonië. Dit komt door de ijzeren economische wet van vraag en aanbod: in Vlaanderen wordt in verhouding al veel meer elektrisch gereden.

Maar ook binnen Vlaanderen vallen er heel grote verschillen op, per provincie. Dat blijkt uit de recentste cijfers van het kabinet van minister van Energie Lydia Peeters.

Provinciale verschillen

Zoals op onderstaande kaart te zien is, steken Oost-Vlaanderen en Antwerpen er met kop en schouders boven uit. Een jaar geleden waren er in beide provincies ruim 400 openbare laadpalen en sindsdien is dat aantal in beide provincies zowat verdubbeld.

In West-Vlaanderen en Limburg is er ook een kleine verdubbeling tegenover vorig jaar. Maar zij komen van veel verder en blijven achterop hinken.

Limburg telt zelfs het kleinste aantal laadpalen van het land: er zijn slechts 410 openbare plaatsen waar je de stekker van je elektrische auto kan inpluggen. Maar binnen de provincie blijkt Hasselt een oase te zijn van laadpalen. De provincie Vlaams-Brabant kent binnen Vlaanderen de kleinste groei en zit met 465 openbare laadpalen in de middenmoot.

Voortrekkers

Hoe vallen die sterke verschillen nu te verklaren? Het opladen van een auto blijkt vooral een stedelijk fenomeen te zijn. “Vooral in de centrumsteden Gent, Antwerpen en Hasselt staat het grootste aantal laadpalen, zowel openbare als private palen bij bedrijven”, stelt Bart Massin van AVERE vast.

“Dat komt vooral door de sectoren die er actief zijn”, verklaart Massin. “In Antwerpen, Gent en Hasselt zijn de IT-, consultancy-, farmacie- en engineeringsectoren sterk vertegenwoordigd. En dat blijken de voortrekkers te zijn qua elektrisch autorijden. "De bedrijven in die sectoren en hun werknemers staan heel open voor elektrisch rijden”, zegt Bart Massin. Doordat in die centrumsteden al redelijk veel elektrische auto’s rondrijden - in heel België zijn dat er bijna 11.000 - worden er bijgevolg ook meer laadpalen geïnstalleerd.

Het aanbod van het aantal laadpalen wordt dus vooral gestuwd wanneer er een duidelijke vraag is. Het aanbod van publieke laadpalen moet de komende jaren nog sterk stijgen in Vlaanderen: tegen eind 2020 moeten er 5.000 openbare laadpunten zijn in Vlaanderen. Er moeten er dus nog een kleine 2.000 bijkomen in een kleine twee jaar tijd.

Een kaart met openbare laadpalen is te vinden op milieuvriendelijkevoertuigen.be/laadpalen.

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen ...