Video player inladen...

Experts over uitstel rekeningrijden: "Politici zijn bang om kiezers te verliezen"

Het lijkt er voorlopig niet op dat de slimme kilometerheffing door de Vlaamse regering zal worden goedgekeurd. Dat stuit heel wat mobiliteitsexperts tegen de borst. Experts van mobiliteitsorganisaties Febiac en Traxio, samen met heel wat universiteiten, vragen al jaren om het nieuwe systeem toe te passen. Maar dat voorstel wordt door verschillende politieke partijen gisteren on hold gezet.

Een systeem waarbij bestuurders betalen afhankelijk van waar, wanneer en hoe ver ze met de auto rijden. Koppel dat aan het ecologische aspect en je hebt een model voor een betere en meer duurzame mobiliteit, aldus verschillende experts. Het zag er lange tijd naar uit dat de slimme kilometerheffing zou worden toegepast, maar gisteren maakten de regeringspartijen een bocht. 

Verkeersdeskundigen reageren teleurgesteld op de houding van de politieke partijen. Voor hen was de oplossing duidelijk, aangezien er al jarenlang onderzoek werd gedaan naar dat systeem. “We zijn heel hard geschrokken over die plotse wijziging in het discours”, zegt Cathy Macharis, verkeersdeskundige aan de VUB. “De slimme kilometerheffing wordt al tien jaar bestudeerd en stond zelfs al in het regeerakkoord. Het zag ernaar uit dat die beslissing eindelijk zou vallen.”

Het is een belangrijk aspect, maar er moet nog veel meer gebeuren
Cathy Macharis, verkeersdeskundige VUB

"Wie minder rijdt, een minder vervuilende wagen heeft of meer het openbaar vervoer neemt, betaalt ook veel minder aan de kilometerheffing", zegt Macharis. Met het rekeningrijden wilden de mobiliteitsexperts bestuurders aansporen om minder de auto te gebruiken, of bewuster om te gaan met mobiliteit. Toch zou met de slimme kilometerheffing het probleem nog niet helemaal van de baan zijn. "Het is een belangrijk aspect, maar er moet nog veel meer gebeuren", voegt Macharis toe.

Geen reactie

Ook bij automobielfederaties Febiac en Traxio reageren ze teleurgesteld op de politieke beslissingen. "De politiek heeft te weinig weerwerk gegeven, toen verkeersexperts kwamen pleiten om het autorijden zéér duur te maken opdat de kilometerheffing effect zou hebben", zegt Joost Kaesemans, directeur communicatie van Febiac. De federatie bestelde in 2013 een onderzoek over de kilometerheffing en pleit sindsdien al voor de implementering van het systeem. 

Het doel van de kilometerheffing is niet de wegen leegmaken, maar wel het topje ervan af romen
Joost Kaesemans, Febiac

De fundamentele fout van de voorbije dagen is volgens de Febiacwoordvoerder dat de politiek niet heeft gereageerd op de mobiliteitsexperts die zeiden dat je veel geld moet vragen, als je effect wil hebben met de heffing. "In die beweringen heeft de politiek zich duidelijk verslikt", aldus Kaesemans. "Het doel van de kilometerheffing is niet de wegen leegmaken, maar wel het topje ervan af romen. Met 5 procent minder verkeer realiseer je al meteen 10 tot 15 procent minder files."

Verkiezingsdruk

Tot voor kort leken de meeste politieke partijen nog voor de kilometerheffing, maar daar kwam gisteren snel verandering in. Volgens verschillende experts ligt de verkiezingsdruk aan de basis van dat probleem. Poltici hebben volgens hen moeite om woorden naar daden om te zetten, uit angst om kiezers te verliezen. "Het is belangrijker om te gaan kijken naar wat er goed is voor de maatschappij, en niet enkel naar wat er goed is voor bepaalde kiezers", besluit Macharis.

Bekijk hieronder Joost Kaesemans (Febiac) over de kilometerheffing:

Video player inladen...

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...