Wereldprimeur: chatbots "Marie" en "Robin" helpen u advocaat te vinden

Een advocaat nodig? Die moet u vanaf nu op de website van enkele balies makkelijker vinden via een volledig autonome chatbot. Dat is een soort online robot, waarmee u een gesprek kan voeren. Via de chatbot kan u bijvoorbeeld te weten komen of u recht heeft op een pro-Deoadvocaat en welke documenten daarvoor nodig zijn. De bedoeling? Juridische bijstand laagdrempeliger maken.

"Hallo! Ik ben Marie, de chatbot van de Balie West-Vlaanderen en ik help je bij het zoeken naar hulp van een (gratis) advocaat." Zo start het gesprek met de chatbot op de website van de balie West-Vlaanderen. De chatbot is een online gesprekspartner die volledig geautomatiseerd werkt. 

Dat doet die vooral via enkele korte vragen zoals: "in welke gemeente wil je geholpen worden?" of "woon je alleen?". Op die manier tracht de online gesprekspartner uit te zoeken of u een beroep kan doen op een pro-Deoadvocaat of geeft hij informatie over waar u gratis juridisch advies kan krijgen. Als gebruiker kan u wel enkel op vragen antwoorden, u kan er geen zélf stellen. 

Hallo! Ik ben Marie, de chatbot van de Balie West-Vlaanderen en ik help je bij het zoeken naar hulp van een (gratis) advocaat

Chatbot Marie van de balie van West-Vlaanderen

Een wereldprimeur, zo blijkt. Want de balies van Antwerpen, Limburg en West-Vlaanderen zouden de eerste ter wereld zijn die op die manier toegang tot een advocaat regelen. "We hopen om deze chatbot uit te breiden naar alle balies over heel België", zegt Stefan Pieters van de Orde van Vlaamse Balies. 

Technologie en justitie gaan dan toch hand in hand?

Een mooi voorbeeld van hoe het logge apparaat van justitie soms dan toch hand in hand kan gaan met technologische nieuwigheden. Al is de werking van de chatbot momenteel nog vrij beperkt in mogelijkheden.

Maar het belangrijkste doel lijkt te zijn om de stap naar justitie laagdrempeliger te maken. "De bedoeling is dat de chatbot mensen helpt die de weg niet vinden naar een rechtbank, een OCMW of naar een justitiehuis", verduidelijkt Bram Vandromme, verantwoordelijke IT balie West-Vlaanderen. "Tot tachtig procent van de mensen die een probleem hebben, vindt geen adequate hulp. En we moeten hen helpen om die drempel weg te nemen."