Video player inladen...

Auto geparkeerd, maar niet op slot? Dan riskeert u (nog even) een boete

Meer dan 400 automobilisten per jaar krijgen een boete omdat ze hun vierwieler niet op slot deden. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van de federale politie. In Sint-Stevens-Woluwe zijn zo recent nog 9 mensen beboet. "Strikt genomen klopt de beboeting volgens de wegcode, maar het bewuste artikel zal bij de herziening worden geschrapt omdat het niets met verkeersveiligheid heeft te maken", zegt Stef Willems van het verkeersinstituut VIAS in "De wereld vandaag".

In heel België worden jaarlijks nog ruim 400 boetes uitgeschreven voor voertuigen die niet op slot zijn. Om precies te zijn: in 2017 ging het om 444 boetes. Dat waren er twaalf meer dan het jaar voordien. En dat aantal blijft stabiel, blijkt uit de meest recente cijfers: in de eerste jaarhelft werden er 219 boetes uitgeschreven aan automobilisten die deze plicht verzaakten.

De boetes zijn een gevolg van artikel 8.5 van de wegcode. Dat luidt als volgt: “Als het voertuig voorzien is van een inrichting ter voorkoming van diefstal, moet deze gebruikt worden.” Even vertalen vanuit het ambtenarees naar mensentaal: als er een slot op uw auto zit, moet u uw auto ook op slot doen. Wie haar of zijn auto geparkeerd achterlaat en niet op slot doet, riskeert een boete.

Bij een recente, gerichte politiecontrole in Sint-Stevens-Woluwe werden zo 9 autobestuurders betrapt op deze overtreding. Een boete van 58 euro was hun deel.

"Strikt genomen volgens de wegcode klopt de beboeting", zegt Stef Willems van het verkeersinstituut VIAS in "De wereld vandaag".  Hij vermoedt dat de politie de negen auto-eigenaren heeft beboet in het kader van de preventieactie tegen een diefstallenplaag.

Dit artikel heeft niets met de veiligheid in het verkeer te maken en zal bij de herziening van de wegcode geschrapt worden

"Het is duidelijk dat dit reglement uit de wegcode geen impact heeft op de verkeersveiligheid. Bij de herziening van de wegcode die er vermoedelijk in 2021 zal komen, wordt dit artikel geschrapt."

"Dit artikel is typisch een artikel dat al jaren in de wegcode staat, maar net als sommige andere artikelen niets te maken heeft met de verkeersveiligheid. Daarom worden ze uit de wegcode gehaald. Het kan wel een impact hebben op algemene veiligheid, maar dat heeft niets te zien met verkeersveiligheid. Wat men vooral geprobeerd heeft, is de wegcode leesbaarder te maken. Er zullen ook artikelen bij elkaar gevoegd worden die bij elkaar horen."

De nieuwe wegcode moet het voor iedereen eenvoudiger maken. "De huidige wegcode is moeilijk, een kat vindt er zijn jongen niet altijd in terug. De poging die ondernomen wordt om de wegcode te hervormen is een stap in de goede richting. Op dit ogenblik is er nog overleg tussen de regio’s en het federale niveau om iedereen op een lijn te krijgen met de nieuwe wegcode", besluit Willems.

Beluister het gesprek met Stef Willems van VIAS uit "De wereld vandaag" hier:

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...

Meest gelezen