Doeners, flandriens en politici: zo proberen partijen de kiezer online te verleiden

We zijn anderhalve maand voor de verkiezingen en de campagne trekt zich op gang. Partijen komen in het nieuws met allerlei voorstellen, maar voor affiches die het straatbeeld ver- of ontsieren is het nog te vroeg. Op de sociale media leeft de campagne wel. Duidelijk maken waarvoor de partij staat, is de boodschap. Soms gebeurt dat gewichtig, soms met enige humor, maar het valt op hoe vaak de kiezer wordt benaderd als noeste Vlaming of als "flandrien". Geslaagd of niet?

Verandering en vernieuwing: twee sleutelwoorden die we vaak horen in tijden van verkiezingen. Dat vertaalt zich in nieuwe kandidaten en nieuwe manieren van campagne voeren. Bij de SP.A zijn ze bezig met huisbezoeken, een manier om rechtstreeks in dialoog met de kiezer te treden. Conner Rousseau, de jonge lijsttrekker voor het Vlaams Parlement in Oost-Vlaanderen kondigt dat aan op Facebook. "Matekes, I've got big news", houdt hij zijn volgers voor. Wat dat grote nieuws is, ontdekt u hieronder.

Lees verder onder de Facebook-post. 

Bij CD&V hebben ze het over een hele nieuwe generatie "tsjeven" die doorbreekt. Gangmaker is Sammy Mahdi, voorzitter van JongCD&V en 1e opvolger voor de Kamer in Vlaams-Brabant. Redelijkheid is wat ze eisen, en daarvoor proberen ze met vereende krachten uit te breken uit een vochtige kelder. Op het einde worden ze geflankeerd door partijvoorzitter Wouter Beke (lijsttrekker voor de Kamer in Limburg) en Vlaams minister Hilde Crevits (lijsttrekker voor het Vlaams Parlement in West-Vlaanderen).

Lees verder onder de tweet.

In een ander filmpje werpt diezelfde Crevits zich op als dé stem van "ons West-Vlaanderen". De gedoodverfde coming lady van CD&V zegt haar provincie te koesteren en overal mee te nemen. "Doe moar geweune", klinkt het in onderstaand filmpje dat wel geïnspireerd lijkt door een videoclip van Godley & Creme uit de jaren 70.

Lees verder onder de tweet.

Nog in West-Vlaanderen hebben Vincent  Van Quickenborne (lijsttrekker voor de Kamer), Bart Tommelein (lijsttrekker voor het Vlaams Parlement) en Francesco Vanderjeugd (4e plaats voor het Vlaams Parlement) de handen ineengeslagen om een film te draaien. "De Doenders" moet een ode brengen aan de West-Vlaamse "bezige bijen". De partij zoekt 8 West-Vlamingen die een rol willen spelen en deel uitmaken van het liberale verhaal. Kandidaten worden geronseld met een doe-filmpje.

Lees verder onder de tweet.

Ook bij Groen hebben ze de West-Vlaamse doeners ontdekt. Dat moet althans blijken uit een flitsend bedoeld filmpje, dat een "ommekeer" bepleit en de twee West-Vlaamse lijsttrekkers Wouter De Vriendt (Kamer) en Jeremie Vaneeckhout (Vlaams Parlement) wil laten meesurfen op een groene golf.

Lees verder onder de tweet.

De N-VA wil vooruit. "Vooruit" heet ook het filmpje dat sinds vandaag via alle sociale mediakanalen wordt verspreid. Inspiratiebron zijn de voorjaarsklassiekers in het wielrennen. Zelf heeft de partij het over "de nieuwste Vlaamse klassieker". "Bergop of tegenwind, de N-VA zet door", klinkt het nog.

Lees verder onder de tweet. 

Ook Vlaams Belang ziet wel wat in de metafoor van het wielrennen, maar hier wordt de Vlaamse vooruitgang tegengehouden door een "profiteur", in het rood gekleed. "We moeten die extra ballast overboord gooien", horen we partijvoorzitter Tom Van Grieken (lijsttrekker voor de Kamer in Antwerpen) zeggen.

Lees verder onder de tweet.