Video player inladen...

CD&V lanceert fietsplan: "Investeringen in fietsbeleid verdrievoudigen"

De Vlaamse christendemocraten willen volgende legislatuur volop investeren in fietsinfrastructuur. Dat heeft CD&V aangekondigd op een persconferentie. Het fietsbudget moet verdrievoudigd worden, tot 300 miljoen euro per jaar, en er moet 3.500 kilometer aan fietspaden worden aangelegd.

Om hun eisen kracht bij te zetten zijn verschillende partijkopstukken vandaag samen op de fiets gekropen.

Veel ouders durven hun kind niet met de fiets naar school te laten gaan, omdat ze fietsen te onveilig vinden. Volgens CD&V zijn er ook te weinig mensen die met de fiets naar het werk gaan.  Daarom zijn de doelstellingen van het plan als volgt: 20 procent van het woon-werkverkeer moet tegen 2024 met de fiets afgelegd worden en 40 procent van het woon-schoolverkeer.

"Ordentelijke fietsinfrastructuur is een belangrijk oplossing als we mobiliteitsproblemen willen aanpakken", zegt partijvoorzitter Wouter Beke.

Om dat te realiseren moet fietsen volgens CD&V veiliger worden. Dat betekent: meer investeringen in veilige fietspaden. Het budget voor fietsinfrastructuur moet voor de christendemocraten verdrievoudigd worden: tot 300 miljoen euro per jaar. "We zetten hoog in", zegt milieuminister Koen Van den Heuvel (CD&V).

Sleutelwoord: multimodaliteit

Niet iedereen kan met de fiets thuis vertrekken en helemaal tot op het werk fietsen, daarom wil CD&V inzetten op "multimodaliteit": extra treinstations langs snelwegen, zoals vandaag al het geval is bij het station Antwerpen-Noorderkempen. 

Er moeten meer van dit soort stations komen, CD&V voorziet daar twee locaties voor, in Halen (Limburg) en Haasrode (Vlaams-Brabant). Aan die stations kunnen mensen gratis hun auto parkeren om over te stappen op het openbaar vervoer. 

Mensen moeten van CD&V ook vlotter hun fiets kunnen meenemen op het openbaar vervoer.  Ambitie: 600.000 bus- en treinfietsers tegen 2024.

Waar moet dat geld vandaan komen?

Voor de verkiezingen beloven veel partije extra geld voor verschillende beleidsdomeinen. Vraag is dan ook waar CD&V het geld voor dit fietsplan wil halen. "Er is in Vlaanderen de voorbije jaren veel werk geleverd, en de rekeningen zijn op orde gezet", zegt Beke. "Dat betekent dat er beleidsruimte is gemaakt, we kunnen dus prioriteiten stellen en investeren in mobiliteit."

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen...