Invision

K-popband BTS verpulvert alle records én lonkt naar de VS... en Europa

De Koreaanse groep BTS heeft vannacht een record gebroken op Youtube: hun nieuwste single kreeg binnen de 24 uur meer dan 80 miljoen hits. Ook op Spotify doen ze het goed én ze waren gisteravond als eerste K-pop band ooit te gast in het legendarische Amerikaanse tv-programma "Saturday night live".

"Boy with luv", zo heet de nieuwste single van BTS, een van de meest succesvolle en perfect synchrone Koreaanse boysbands. In amper 24 uur werd de video bij het nummer al meer dan 80 miljoen keer bekeken. Intussen zitten ze al over de 113 miljoen. Het nummer is een samenwerking met de Amerikaanse zangeres Halsey. 

Ook op Spotify doen ze het uitzonderlijk goed: daar werd "Boy with luv" al 5 miljoen keer gestreamd, een record voor een Aziatisch nummer. Het vorige record op Youtube dateert nog maar van vorige week. Toen haalde een andere K-popband, de meidengroep BlackPink, 56 miljoen views op een dag met "Kill this love". 

Bekijk hieronder de nieuwste videoclip van BTS (lees verder onder de video):

Na Azië ook Amerika?

K-pop is al langer erg populair in Azië. Veel bands zingen hun nummers ook in het Chinees en het Japans in om een groter publiek te bereiken. Het is nog maar recent dat Koreaanse bands hun nummers ook in het Engels uitbrengen. Dat was het geval voor het nummer van BlackPink. Op vrijdagavond stond die groep trouwens op het podium van Coachella, een populair festival in Californië in de VS.

Bekijk hieronder het optreden van BTS tijdens "Saturday night live" (lees verder onder de video):

Ook BTS lijkt ambitie te hebben om door te breken buiten Azië. Gisteravond waren ze als eerste K-popband ooit te gast in het legendarische "Saturday night live". De enige andere Koreaanse artiest die hen dat ooit voordeed was Psy, die wereldwijd even een ster werd met "Gangnam Style". "Love yourself" heette het vorige album van BTS, en dat lijkt ook een belangrijke boodschap in hun teksten. 

... en Europa?

De gepolijste en afgelikte K-pop heeft nochtans weinig te maken met westerse rock- of popbandjes die groot worden in de garage van hun ouders. Het is een miljardenindustrie en de zangers en zangeressen van dienst worden vaak al als jonge kinderen geselecteerd en klaargestoomd. De competitie is bikkelhard, de audities zijn meedogenloos. 

Bekijk de videoclip van "Kill this love" van Blackpink (lees verder onder de video):

Intussen lonken de bands ook naar de Europese markt. Tijdens hun wereldtournee deze lente doet BTS begin juni ook het Stade de France in Parijs en het Wembley Stadium in Londen aan. De concerten in Parijs zijn al uitverkocht, wie zich haast kan voor Londen nog een zitje boeken. België doen ze voorlopig niet aan.

Het Koreaanse BlackPink op 12 april op Coachella 2019 Invision