Video player inladen ...

Brusselse scholieren testen dodehoekverklikker op hun fiets: "Als één kind ermee gered wordt, is het al een succes"

Tientallen testpersonen en scholieren van het Maria-Boodschaplyceum in Brussel zullen de komende maanden een dodehoekverklikker testen op hun fiets. Het apparaatje waarschuwt hen en de truckchauffeurs wanneer ze zich in de dode hoek bevinden en kan zo hopelijk verkeersongevallen voorkomen.

Jaarlijks zijn er naar schatting tientallen dodehoekongevallen in ons land. Verschillende daarvan met dodelijke afloop. Exacte cijfers zijn er niet, omdat dat volgens instituut voor verkeersveiligheid Vias niet wordt bijgehouden. Het systeem dat nu door de Brusselse scholieren wordt getest, is ontwikkeld na een dodelijk dodehoekongeval van enkele jaren geleden.

Toen kwam Sofie De Ridder (12) uit Zemst in Vlaams-Brabant om het leven bij een dodehoekongeval toen ze met de fiets op de allerlaatste dag van het schooljaar naar huis reed. Enkele vriendinnetjes van Sofie zijn daarna op het idee gekomen om een toestelletje –SofAlert- te ontwikkelen om dat soort ongevallen te voorkomen.

Als er ook maar één kind daardoor gered wordt, is het al een succes

Ann Segers, moeder van Sofie

Ze willen samen met de ouders van Sofie dat haar dood niet tevergeefs was. "Als er ook maar één kind daardoor gered wordt, zodat gezinnen niet het zelfde immense verdriet moet ondergaan als wij hebben gevoeld, dan is het project al een succes", zegt Ann Segers, de moeder van Sofie.

Zo zag een eerdere versie van het systeem eruit, lees verder onder de foto:

Intussen hebben de ouders van Kato Reynaert, een van die vriendinnetjes, het bedrijfje Detectin Traffic opgericht om het systeem verder te ontwikkelen. Met een crowdfundingcampagne werd geld ingezameld om het design aantrekkelijker te maken, zonder in te boeten op de werking.

"Het is een module die op het stuur van de fietser staat", legt Kato uit aan Radio 2 Vlaams-Brabant. "Wanneer de fietser te dicht bij een vrachtwagen komt en het toestel detecteert een draaiende motor, dan krijgt de fietser een waarschuwing door licht en geluid." Ook de truckchauffeurs kunnen als ze een app downloaden een melding krijgen van een fietser in hun dode hoek.

Zo ziet de huidige versie van het systeem eruit, lees verder onder de foto:

Nu de module grondig herwerkt is en goed getest is, wordt nu in Brussel een groter proefproject gestart. Een 25-tal testpersonen en leerlingen van het Maria-Boodschaplyceum in het centrum van de hoofdstad zullen de komende maanden SofAlert testen. Met de resultaten van die testen, kan het systeem verbeterd worden zodat het op termijn op de markt kan komen.

Het proefproject krijgt steun van de Brusselse regering. "We zien in Brussel de voorbije vijf jaar, dankzij veel verscheiden inspanningen, een verdubbeling van het aantal fietsers. Het is belangrijk dat zij zich veilig door het verkeer kunnen begeven", zegt Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V). "SofAlert is één van de manieren om daarbij te helpen."

Het is belangrijk dat fietsers zich veilig in het verkeer kunnen begeven
Bianca Debaets, Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid, CD&V

Het grote voordeel van dit systeem is volgens Debaets dat het vanuit het standpunt van de fietser bedacht is. "Fietsers weten niet altijd of een vrachtwagenchauffeur hen gezien heeft of niet", zegt ze. "Het is daarom belangrijk dat ze kunnen gewaarschuwd worden, samen met de chauffeurs, als ze in een dode hoek dreigen te komen."

Zo blijft u uit de dode hoek

De dode hoek is het deel rond het voertuig dat de bestuurder niet kan zien door de ramen of spiegels. Het kan levensgevaarlijk zijn om in de dode hoek te staan. De dode hoek van een vrachtwagen is veel groter dan die van een auto, omdat de bestuurder hoger zit en een truck geen achterruit heeft. Onthou vooral dat veiligheid primeert boven voorrang.

Zet u als fietser bijvoorbeeld nooit vlak voor of naast de cabine van een vrachtwagen. Blijf op een fietsopstelplaats aan een verkeerslicht ook ver genoeg naar voren, zodat de bestuurder van de truck u zeker kan zien. Vertraagt een vrachtwagen of staat hij te wachten voor het rode licht? Blijf er dan minimaal drie meter rechts achter.

Herbekijk hieronder de reportage in Het Journaal (lees verder onder de video):

Video player inladen ...

Ga ook nooit naast of achter een laadbak of oplegger van een vrachtwagen staan, want een truck heeft geen achterruit. De bestuurder kan dus nooit zien wat er recht achter zijn laadbak of oplegger gebeurt. Laat een vrachtwagen bijna altijd voor als die een rondpunt oprijdt of verlaat, want op een rondpunt zit u als fietser zo goed als altijd in de dode hoek.

Grafiek Vlaamse Stichting Verkeerskunde:

Wie het systeem wil testen, er worden nog zo'n 75 Brusselse fietsers gezocht. Inschrijven kan via hier.