Video player inladen...

Gent gaat meest vervuilende wagens uit binnenstad weren

Vanaf 1 januari 2020 zijn de meest vervuilende voertuigen niet meer welkom in de Gentse binnenstad. Vandaag is bekendgemaakt welke voertuigen de lage-emissiezone nog onbeperkt binnen mogen en voor welke voertuigen er beperkingen komen. De stad voorziet ook een slooppremie voor eigenaars van voertuigen die niet meer toegelaten zullen worden.   

Of een auto de lage-emissiezone binnen de stadsring in mag rijden, hangt af van de euronorm van het voertuig. Die is te vinden op het inschrijvingsbewijs. Voor wagens op benzine of aardgas moet de euronorm bijvoorbeeld minstens 2 zijn, dieselwagens moeten minstens voldoen aan euronorm 5.

Voertuigen worden ingedeeld in 3 categorieën.

  • 75 procent van de auto's valt onder de groene categorie en mogen de binnenstad gewoon in. 
  • De oranje categorie slaat op dieselwagens van 9 à 12 jaar oud. Die mogen de stad nog tijdelijk in, maar moeten een toelatingstarief betalen (van 25 euro voor 1 week tot 345 euro voor 1 jaar).
  • Voertuigen die niet voldoen aan de toelatingsvoorwaarden kunnen tot 8 keer per jaar een dagpas krijgen (35 euro voor 1 dag toegang). 

Elk voertuig zal worden gecontroleerd door slimme camera's aan de rand van de lage-emissiezone. Wie de zone binnen rijdt en dat niet mag, krijgt een boete van 150 euro.

De Stad Gent voorziet een slooppremie voor wie een niet-toegelaten voertuig heeft en in de lage-emissiezone woont. Die bedraagt 1.000 euro voor een oude dieselwagen en 750 euro voor een oude benzinewagen. Wie de nummerplaat van zijn auto inlevert, krijgt een subsidie voor het openbaar vervoer of voor een elektrische fiets. Ook de instapkost voor autodelen wordt dan terugbetaald.

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...