Podvis #10: Waarom is de trein zo vaak te laat?

Onze actua-podcast Podvis neemt u deze keer mee op het openbaar vervoer. De trein meer bepaald. Wat het buikgevoel van menig pendelaar al aangaf, werd eerder dit jaar bevestigd door de stiptheidcijfers van de NMBS: steeds minder treinen rijden op tijd. Talloze mooie beloftes van ministers of spoorbazen ten spijt, lijkt er weinig verbetering in zicht. Waarom is het zo moeilijk om de treinen op tijd te laten rijden? Lode Roels zocht het uit.

Beluister hier de tiende aflevering van Podvis:

Luister ook naar Podvis op:

In totaal reden in 2018 slechts 87 procent van de treinen op tijd, dat wil zeggen met een vertraging van minder dan 6 minuten. Wie de cijfers van dichterbij bekijkt, merkt dat er drie grote clusters van oorzaken zijn. Om te beginnen de problemen veroorzaakt door de NMBS zelf (defecte treinen of gebrek aan personeel). Een tweede grote kink in de spoorkabel is Infrabel, de infrastructuurbeheerder. Voorbeelden zijn gebroken bovenleidingen of nukkige wissels. De grootste boosdoeners zijn zogenoemde ‘derden’, externe oorzaken dus. Vooral de spoorlopers veroorzaken steeds meer vertragingen.

Achter die lange lijst dingen die kunnen fout lopen, schuilen enkele diepere problemen die al decennia lang meegaan met de spoorwegen. Vijf mensen die weten wat er reilt en zeilt bij onze spoorwegen praten over oorzaken en mogelijke oplossingen: Bart Crols (NMBS),  Frédéric Petit (Infrabel), Ludo Sempels (ACOD vakbond), Stefan Stynen (Trein-Tram-Bus), en Pieter Vansteenwegen (KULeuven).