"Inbreuk op Europese vrijheden": Europese Unie niet te spreken over strengere advertentieregels op Facebook

Met strengere regels rond politieke advertenties wil Facebook buitenlandse inmenging in de Europese verkiezingen voorkomen. Maar dat is niet naar de zin van de Europese Unie, want door de nieuwe regels zijn er geen Europese advertentiecampagnes meer mogelijk.

Alle pagina's die politieke advertenties willen plaatsen op Facebook moeten sinds begin deze week officieel geregistreerd zijn in het land waarin ze actief zijn. Met die maatregel wil het Amerikaanse sociale netwerk voorkomen dat pagina’s uit andere landen zich mengen in een verkiezingscampagne en de kiezers beïnvloeden.

En net dat vormt een probleem voor de Europese instellingen, die vaak officieel geregistreerd zijn in Brussel. Volgens die nieuwe regels kunnen die pagina’s alleen nog adverteren in België, terwijl ze eigenlijk de volledige bevolking van de Europese Unie willen bereiken.

“Dood van pan-Europese democratie”

In een brief die gericht is aan Facebook trekken het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad van de Europese Unie aan de alarmbel: “Dit is een inbreuk op de Europese rechten en vrijheden”, klinkt het. De Europese instellingen willen dat de maatregelen aangepast worden, zodat het opnieuw mogelijk wordt om alle inwoners van de Europese Unie te bereiken.

Ook voor de Europese fracties en partijen is het door de nieuwe maatregelen niet meer mogelijk om te adverteren bij alle Europese kiezers. Heel concreet: als de Europese liberale partij ALDE een advertentie wil plaatsen, kan dat nu alleen in België. Als de partij toch alle Europese kiezers wil bereiken, dan moet ze op zoek naar alternatieven.

De eerste optie is om de verschillende lokale pagina’s van alle liberale partijen in de EU te gebruiken. Een andere optie, die Facebook voorstelt, is per land een vertegenwoordiger aan te stellen en die personen dan nationale advertenties te laten aanmaken via de Europese pagina. De vertegenwoordiger moet dan wel in dat specifieke land wonen. Een expat die officieel in Brussel woont, kan alleen adverteren in België.

Volgens Guy Verhofstadt, voorzitter van de ALDE-fractie in het Europees Parlement, kunnen de strengere regels “de dood betekenen van de pan-Europese democratie”. Ook bij de andere fracties klinkt kritiek: “Facebook geeft de voorkeur aan nationalisten, door de communicatie van transnationale organisaties te belemmeren”, schrijft fractievoorzitter Philippe Lamberts (Greens/EFA) in een persbericht.

Facebook verdedigt nieuwe regels

Ondanks de brief van de drie Europese instellingen is Facebook voorlopig niet van plan om de advertentieregels aan te passen. In een schriftelijke reactie aan VRT NWS verdedigt Facebook de nieuwe regels: “Het ontbreken van uniforme regels binnen de Europese Unie zorgt voor aanzienlijke uitdagingen. Uit onze risicoanalyse is gebleken dat we beter beschermd zijn tegen buitenlandse inmenging als organisaties een vertegenwoordiger hebben in elk land waar ze adverteren.”