"Luchthaven van Luik wordt geviseerd door acties van luchtverkeersleiders Skeyes"

De luchthaven van Luik haalt zwaar uit naar de luchtverkeers­leiders van Skeyes, nu er de voorbije nacht opnieuw geen vliegverkeer mogelijk was in Luik. Omdat er te weinig luchtverkeersleiders waren, werd het luchtverkeer drie uur lang onderbroken in het oosten van het land. Dat had vooral gevolgen voor de luchthaven van Luik, die 's nachts opereert.

Opnieuw werd afgelopen nacht het luchtverkeer drie uur lang onderbroken in het oosten van het land omdat er te weinig luchtverkeersleiders waren. Bij de luchthaven van Luik raakt stilaan het geduld op. "Alleen al de voorbije anderhalve maand waren er al 19 nachten problemen", vertelt woordvoerder Christan Delcourt.

De luchthaven van Luik opereert vooral 's nachts. "Normaal zijn er per nacht zowat 100 vliegtuigen die landen of opstijgen in Luik, vooral vrachtverkeer", vertelt Delcourt. Maar als er te weinig luchtverkeersleiders zijn, kunnen er een pak minder vliegtuigen landen of opstijgen. "De problemen bij Skeyes betekenen dan ook een catastrofe voor de luchthaven, die werk geeft aan 10.000 mensen. De luchthaven wordt kortweg geviseerd door de acties van Skeyes."

Alleen al de voorbije anderhalve maand waren er bijna 20 nachten problemen.

woordvoerder Christian Delcourt

Hoe wil de luchthaven van Luik dit probleem aanpakken?

"Eigenlijk betalen we op dit moment voor een dienst die we niet krijgen, we krijgen onvoldoende service van Skeyes", laat Delcourt weten. "We hebben alle vertrouwen verloren." Daarom wil de luchthaven van Luik nu een regionalisering of zelfs een privatisering van de luchtverkeersleiding. Ook het inzetten van buitenlandse operatoren is een optie voor de Luikse luchthaven.

Eerder liet bevoegd Waals minister Jean-Luc Crucke weten dat hij pleit voor een minimale dienstverlening bij Skeyes.