NMBS begraaft plan om treinen zonder controleurs in te zetten

De NMBS veegt het plan om treinen zonder controleurs in te zetten voor onbepaalde tijd van tafel. Dat schrijft De Morgen. Zowel technisch als financieel zijn de 'one man cars' niet haalbaar. 

De NMBS onderzoekt al enkele jaren of het mogelijk is om treinen te laten rijden met daarin enkel nog een machinist. Maar uit een nieuwe studie blijkt dat de treinen van de NMBS op dit moment niet geschikt zijn om zonder begeleider te rijden.

Momenteel praktisch onmogelijk om treinen technisch uit te rusten zodat treinbestuurder toezicht kan overnemen

Dimitri Temmermans, NMBS

"Ze moeten uitgerust worden met camera's of spiegels, zodat de treinbestuurder het toezicht over de trein kan overnemen", zegt woordvoerder Dimitri Temmermans. "Maar dat is op dit moment praktisch onmogelijk." Een andere oplossing bestaat erin om de perrons uit te rusten met camera's of spiegels. "Maar volgens de studie is dat onveilig, zeker bij lange treinen of perrons die in een bocht liggen."

Treinbegeleiders hebben een cruciale rol

Dimitri Temmermans, NMBS

De 'one man cars' waren het stokpaardje van voormalig spoorbaas Jo Cornu. Huidig spoorbaas Sophie Dutordoir maakte er nooit een geheim van dat ze bedenkingen had bij het systeem. Treinbegeleiders spelen volgens haar een cruciale rol. "Een treinbegeleider moet treinen veilig laten vetrekken, informatie geven aan onze reizigers en vervoersbewijzen controleren", zegt Temmermans. "Zolang we daar geen alternatief voor gevonden hebben, gaan we die 'one man cars' niet invoeren."

Vorig jaar drong de regering er in het nieuwe beheerscontract voor het spoor (dat nog niet definitief werd goedgekeurd) nog op aan dat de 'one man cars' er kwamen. Maar met de nieuwe studie zet de spoortop de plannen voor onbepaalde duur on hold.

Bekijk hier het fragment uit “Het Journaal”:

Video player inladen...