Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.

Gaat Instagram het aantal likes niet meer tonen?

Instagram zou aan een prototype werken waarbij het aantal likes niet meer zichtbaar zal zijn voor volgers. De Amerikaanse technologieblogster Jane Manchun Wong bracht het verhaal aan het licht. Instagram bevestigt aan de technologiewebsite Techcrunch dat het werkt aan manieren om de druk om zoveel mogelijk likes te halen, te verminderen.

Jesse Taylor, een Amerikaanse Instagram-influencer huilde vorige week op YouTube toen ze vertelde dat ze haar volgers plots kwijt was. Mensen hadden haar pagina massaal als spam aangegeven. Ze had er 113.000. Taylor kon dankzij de volgers en likes op Instagram goed haar brood verdienen. Maar daar kwam dus een einde aan. Nu zou het bedrijf aan een prototype werken waarbij het aantal likes alleen zichbaar zal zijn voor de eigenaar van de post en niet voor de mensen die de persoon volgen. 

(lees verder onder de video)

Instagram wil "digitaal welzijn" verbeteren

"Wij willen ons focussen op wat je deelt, en niet op hoeveel likes je krijgt." Dat staat te lezen op een prototype van Instagram. Het prototype werd ontdekt door technologieblogster Jane Manchum Wong. Wong is gespecialiseerd in het ontleden van apps. Het prototype wordt momenteel intern gebruikt door een aantal medewerkers van Instagram. 

Als deze maatregel doorgevoerd wordt, kan dit het einde van Instagram betekenen, een app die heel afhankelijk is van likes. Digitaal strateeg Fleur Dam is daar niet zo zeker van. "Ik denk niet dat deze maatregel het einde van Instagram zal betekenen. Zoals ze zelf aangeven zijn ze op zoek naar een manier om het welzijn van de gebruikers te verhogen. Maar dit neemt niet weg dat Instagram goed geld verdient met het verkopen van likes." Dam is Digital Marketing Manager bij communicatiebureau Lewis. 

Influencers kopen hun likes in het buitenland

Wie ook geld verdient aan likes zijn de zogenaamde influencers: mensen die, tegen betaling, producten van bepaalde merken aanprijzen op Instagram. Zij worden ook ingezet door reclamebureaus. Influencers zijn sterk afhankelijk van het aantal likes. Hier en daar horen we dat sommige influencers hun likes gewoon online kopen. 

Het probleem is dat heel wat reclamebureaus influencers kiezen op basis van het aantal volgers en likes die ze kunnen voorleggen. "Nu weten bepaalde merken niet waarvoor ze betalen. Ze betalen voor iets waarop ze geen zicht hebben (omdat een deel van de likes zijn gekocht, nvdr.)", zegt Hanne Troonbeeckx. Troonbeeckx heeft een communicatiebureau dat influencers koppelt aan merken. 

Ik ben een publiek figuur. Het is dus mijn taak om de jongeren bewust te maken van de gevaren van sociale media.

Elindo Avastia

Dam is het eens met Troonbeeckx. Voor haar kan het ook een goede zaak zijn voor mensen die niet professioneel op Instagram zitten. "De druk om zoveel mogelijk likes te verzamelen is groot, voor sommigen te groot. Ook in mijn naaste omgeving krijg ik regelmatig, nogal verontwaardigd de vraag: “Waarom vond je mijn foto niet leuk?”. Terwijl dankzij alle vernieuwde algoritmes de kans groot is dat ik de foto in de eerste plaats niet te zien kreeg. Zelf ben ik ook redelijk actief op Instagram, maar ik kan het gelukkig wel voldoende van me afzetten." 

Troonbeeckx wil nog een stap verder gaan. "Ik zie jongeren die door vriendjes genegeerd worden omdat ze niet genoeg likes of volgers hebben. Dit kan zelfs leiden tot depressies. Als je het aantal likes verbergt voor de buitenwereld zal het ook de sociale druk weghalen."

"Jongeren bewustmaken van gevaren van sociale media"

Het is nog niet geweten wanneer Instagram de maatregel zal implementeren, maar Dam ziet nu al positieve evoluties."Daar waar vroeger gekeken werd naar aantallen, krijgen we steeds vaker de vraag om na te gaan of de fanbasis effectief aansluit bij de doelgroep van het merk. Volgens mij is het dus sowieso verstandig om te investeren in kwalitatieve volgers dan in het aantal likes." 

Wat vinden de influencers zelf hiervan? Zanger en acteur Elindo Avastia (vooral bekend van "Ghost Rockers") heeft 49.400 volgers op Instagram. "Ik zie mezelf vooral als zanger en acteur. Mijn volgers heb ik vooral aan mijn bekendheid op tv te danken. Dankzij Instagram werk ik soms samen met bepaalde merken." Avastia vindt het een goede zaak dat mensen niet meer bij elkaar kunnen zien hoeveel likes hun foto's hebben gehaald. "Jongeren zijn er echt mee bezig. Door het aantal likes te verbergen ga je niet meer met je vrienden concurreren. Helaas vinden nog veel jongeren dat je pas succesvol bent als je veel likes hebt. Ik ben een publiek figuur. Het is dus mijn taak om de jongeren bewust te maken van de gevaren van sociale media."

Wat zou Avistia ervan vinden mochten morgen de helft van zijn volgers verdwijnen. "Ik zou het niet erg vinden. Ik ben vooral een zanger en acteur, maar onze marktwaarde wordt tegenwoordig ook gemeten aan het aantal volgers dat we hebben. Als iemand mij wil boeken voor een musical of een serie, kijkt die ook naar hoeveel volgers ik heb. En dat is een realiteit waarmee we rekening moeten houden."