Minister Bellot (MR) waarschuwt luchtverkeersleider Skeyes voor verlies monopolie door aanhoudend sociaal conflict

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) waarschuwt luchtverkeersleider Skeyes dat door het voortdurende sociaal conflict het monopolie van het bedrijf in het gedrang kan komen. Bellot spreekt zijn ongenoegen voor de situatie uit in de Franstalige krant Le Soir. Ook komende nacht zal een deel van het luchtruim dat door Skeyes wordt gecontroleerd een aantal uur gesloten zijn.

De afgelopen weken ligt het vliegverkeer op de Belgische luchthavens 's nachts geregeld stil door onderbrekingen bij de luchtverkeersleiding. Dat komt omdat werknemers zich ziek melden, waardoor er niet genoeg personeel is. Fundamenteel heerst er al een tijd sociale onrust bij Skeyes, waarbij de werknemers klagen over een te hoge werkdruk. 

De situatie heeft vooral zware gevolgen voor de cargovluchten op de luchthaven van Luik. In die zin formuleert de Franstalige federale minister van Mobiliteit - die bevoegd is voor Skeyes (het vroegere Belgocontrol) - een waarschuwing. "De grens begint overschreden te raken", klinkt het.

Bellot wijst erop dat de volgende federale regering moet beslissen over de nieuwe beheersovereenkomst voor Skeyes, voor de komende 10 jaar. "Er zal geen Franstalige partner meer zijn om het monopolie van Skeyes te steunen". Overigens, van Europa zal het monopolie van de luchtverkeersleiding op termijn sowieso moeten worden opengegooid. De technologische mogelijkheden laten dat ook toe, luidt het.

Intussen waarschuwt ook BATA, de belangenvereniging van Belgische luchtvaartmaatschappijen, dat het conflict bij Skeyes nu snel moet opgelost worden. "Het gaat hier niet over een eenmalige of kortstondige onderbreking. Er zijn heel regelmatig capaciteitsverminderingen. Voor de cargovluchten 's nachts is dat écht niet goed", aldus Herman Carpentier.

Komende nacht

Komende nacht zal een deel van het luchtruim dat door Skeyes wordt gecontroleerd tussen 2 en 5 uur opnieuw gesloten zijn wegens onvoldoende personeel met de juiste kwalificaties. Dat meldt Dominique Dehaene, de woordvoerder van luchtverkeersleider Skeyes.

Net als vorige donderdag doet Skeyes een beroep op Duitse luchtverkeersleiding, die tussen 2 en 5 uur zes vluchten per uur verzorgt voor de luchthaven van Luik.

De Duitse luchtverkeersleiders werken vanuit de nabijheid van Frankfurt. De vliegtuigen worden tot aan de grens met België begeleid, waarna een luchtcorridor gevormd wordt tot de Luikse luchthaven. De mensen in de toren in Luik zetten daarna de vliegtuigen aan de grond.