De werkgelegenheid in de Vlaamse creatieve sector is in 7 jaar tijd met zowat een kwart gestegen

6,3 procent van de actieve bevolking in Vlaanderen heeft een creatief beroep. Het gaat om bijna 175.000 voltijdse jobs. De sector heeft een omzet van 80 miljard, en maakt 12 miljard winst. De cijfers komen van het Flanders District of Creativity. Alle sectoren gaan vooruit, uitgenomen vreemd genoeg de media. 

De jobaangroei was met bijna een tiende het grootst in de sector van de communicatie, pr en reclame. Ook design doet het goed met een vooruitgang van 7,5 procent. De architectuur gaat er 5 procent op vooruit. In de provincie Antwerpen werken het meest mensen in de creatieve industrie, 55.000, in Limburg het minst, 17.000. 

Het vreemdste fenomeen is te vinden bij de media. Alles samen gaan die er op het vlak van werkgelegenheid 1,5 procent op achteruit. Maar de cijfers zijn niet opgesplitst tussen digitaal en druk. Rekening houdend met het succes van strikt digitale nieuwsverstrekkers als Charliemag, Newsmonkey, Apache, De Wereld Morgen en andere, mogen we aannemen dat de daling bij de traditionele en papieren media groter is dan 1,5 procent, en dat er bij de nieuwe kanalen wel degelijk groei zit. 

Uit een verdere analyse van de gegevens blijkt voorts dat het aantal pr-mensen, woordvoerders en reclamemakers groter wordt dan het geheel van de journalisten. Volgens sommige waarnemers is dat een nefaste evolutie. Bij de gedrukte media stijgt het aantal (schijn-)zelfstandigen ten nadele van de vaste medewerkers. Ook dat is geen positieve evolutie, zeggen mensen uit de sector. Ten slotte, de cijfers voor Vlaanderen sporen met die in Nederland.